Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Vesillä kuoleminen, se on miesten hommaa

Trafi

Vesillä kuoleminen, se on miesten hommaa

Julkaistu: 03.06.2011 klo 10:28
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vesiliikenneonnettomuuksien vuositilasto 2010 kertoo karua tarinaa joka kesä toistuvasta perisuomalaisesta ilmiöstä. Tarinan päähenkilönä on mies ja pieni vene, tapahtumapaikkana järvi, sivujuonena ehkä muutaman keskioluen kumara ja loppuratkaisuna yllättävä kaatuminen.

Onnettomuuksia vähemmän, kuolleita enemmän

Vesiliikenneonnettomuuksia sattui viime vuonna yhteensä 1 595, mikä on 347 vähemmän kuin vielä vuonna 2008. Onnettomuuksien kokonaismäärän väheneminen on positiivista kehitystä, mutta kuolemantapausten määrä on tästä huolimatta kasvussa. Suomessa on 2000-luvulla kuollut vesiliikenneonnettomuuksissa keskimäärin noin 50 henkilöä vuosittain, mutta viime vuonna vesiliikenteessä kuolleita oli peräti 65, näistä jopa 63 miehiä. Vanhemmiten riski kasvaa, 64 % vesiliikenteen onnettomuuksissa kuolleista miehistä oli yli 55 vuotiaita. Hukkuminen ja huviveneily kuuluvat tiukasti yhteen; kauppamerenkulussa näistä kuolemantapauksista sattui vain yksi.

Suomessa veneilytaitoa osataan arvostaa

Valtaosa veneilijöistä tuntee käytettävän vesikulkuneuvon toiminnan sekä vallitsevat olosuhteet ja osaa varustautua asianmukaisesti. Ikävä kyllä, veneilykansan maine ei heijastu onnettomuustilastoihin. Suomalainen mies on veneenkäsittelytaidoistaan huolimatta suuressa vaarassa vesillä liikkuessaan.

Suomalainen kuolee vesillä humalassa

Tilastot kertovat, että suurin osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on tapahtunut soutuveneen tai pienen moottoriveneen kaatuessa tai kallistuessa. Onnettomuuksissa osallisina olleista aluksista oli moottoriveneitä 34 ja soutuveneitä 22 kappaletta, kaatumisia tai kallistumisia onnettomuuksista oli suurin osa, 55 kappaletta.

Pelkkä veneen kallistuma harvemmin vie veneilijältä henkeä, mutta hengenvaaralliseksi tilanteen veden varaan joutuneelle tekee se, että pinnalla pysyminen tai vedestä poispääsy, varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena, on yksin vesille lähteneelle vaikeaa ilman apuvälineitä tai auttajia. Alkoholi liittyi kuolemantapauksiin johtaneisiin onnettomuuksiin 52 % tapauksista.

Vesiliikennekuolemat helposti vältettävissä

Suurin osa vesiliikenteen kuolemista voitaisiin välttää hyvin yksinkertaisin keinoin. Vaikka ollaan liikenteessä sillä tutulla ja luotettavalla soutuveneellä oman mökin lähivesillä, laitetaan pelastusliivit päälle ja otetaan alkoholia vasta kuivalla maalla. Rantaan jäävät läheiset voivat myös muistuttaa rohkeaa vesille lähtijää näistä tärkeistä asioista. Suomalaisesta järvimaisemasta kun ei löydy vaarallisempaa näkyä, kuin humalainen mies kipuamassa veneeseen ilman pelastusliivejä.

Vesiliikenneonnettomuuksien vuositilasto 2010 löytyy Trafin sivuilta www.trafi.fi/tilastot

Lisätietoja

Veneilyn ylitarkastaja Kimmo Patrakka, puh. 020 618 6450, kimmo.patrakka@trafi.fi

Yksikönpäällikkö Ville Räisänen, puh. 020 618 6457, 040 765 8388 ville.raisanen@trafi.fi