Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Venerekisterin data avoimeksi

Venerekisterin data avoimeksi

Julkaistu: 01.06.2015 klo 13:09
Julkaisija: Trafi

Trafin avoin data laajenee ja nyt avaamme vesikulkuneuvojen tiedot. Veneiden avoin data julkaistaan Trafin nettisivuilla keskiviikkona 3.6.2015. Uusi aineisto ajoneuvojen teknisten tietojen avoimesta datasta huhtikuun lopulta on julkaistu tänään. Seuraava ajoneuvojen aineistopäivitys tulee perjantaina toukokuun lopun tiedoilla.

Venerekisterin data-aineisto sisältää vesikulkuneuvojen tekniset tiedot

Vesikulkuneuvorekisteristä julkaistava ensimmäinen avoimen datan aineisto sisältää runsaasti vesikulkuneuvojen teknisiä tietoja. Aineistosta löytyy muun muassa vuosimalli, valmistusvuosi, pituus, paino, malli, merkki, suurin sallittu moottoriteho ja käyttökunta.

”Venerekisteri siirtyi Trafiin kesällä 2014. Nyt julkaistussa aineistossa on vielä puutteita ja tarkimmat tekniset tiedot löytyvät vesikulkuneuvoista, jotka on rekisteröity 1.8.2014 jälkeen”, kertoo tietojohtaja Juha Kenraali.

Ajoneuvojen avoimessa datassa tuoretta tietoa

Ajoneuvojen avoin data sisältää kaikkien liikennekäytössä olevien ajoneuvojen rekisteröinti-, hyväksyntä- ja teknisiä tietoja Trafin ylläpitämästä ajoneuvoliikennerekisteristä.

”Nyt olemme lisänneet dataan mukaan tyyppihyväksynnän variantti- ja versiotiedot. Tämä helpottaa esimerkiksi hybridiajoneuvojen erittelemistä datasta. Lisäksi data on nyt taas tuoretta, koska olemme tehneet uudet ajot kannasta toukokuussa. Näin ollen datasta löytyy esimerkiksi niin kutsutut kesäautot, joista monet on jo otettu liikennekäyttöön näin talven jäljiltä” kertoo asiantuntija Erno Aholammi.

Trafi mukana Pohjoismaisessa Avoimen datan viikossa

Pohjoismaissa järjestetään Avoimen datan viikko 29.5. - 7.6.2015. Maanantain teemana on Avoin data ja liiketoiminta. Trafi, Ilmatieteen laitos ja Liikennevirasto ovat mukana NODW business -päivässä, jossa asiantuntijat kertovat virastojen avoimen tiedon toiminnasta.

Trafin uutta avointa dataa löydät verkkosivuiltamme www.trafi.fi/palvelut/avoin_data

tietojohtaja Juha Kenraali, p. 029 5347 162, juha.kenraali@trafi.fi

asiantuntija Erno Aholammi, p. 029 5345 460, erno.aholammi@trafi.fi

Avoimen datan viikko