Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Vaarallisia aineita kuljettavalla yrityksellä pitää olla turvallisuusneuvonantaja – osallistu TNA-tutkintoon Rovaniemellä

Trafi

Julkaistu: 29.01.2015 klo 10:07
Julkaisija: Trafi

Trafi muistuttaa, että vaarallisia aineita kuljettavan toiminnanharjoittajan pitää nimetä yritykseensä yksi tai useampi turvallisuusneuvonantaja (TNA). Seuraava tutkintotilaisuus järjestetään Rovaniemellä 26.2.2015. Ilmoittautumisaika päättyy kolme viikkoa ennen tilaisuutta eli Rovaniemen tutkinnon osalta 5.2.

Turvallisuusneuvonantajalla on ratkaiseva rooli vaarallisia aineita kuljettavassa yrityksessä. ”Nuitten kaikenmaailman myrkkyjen ja muitten aineitten turvallisen kulettamisen näkövinkkelistä on mahottoman tärkiää, että net, kekkä näistä asioista virmassa vastaavat, tietävät missä menhän. Sitte niien pittää kans muistaa kertua ethenpäin näistä asioista ja pykälistä, missä neuvothan kaikkia mahollista vaarallisten aineitten kulettamisesta”, painottaa lappilaislähtöinen tarkastaja Pekka Rahkola Trafista.

Yrityksen itse selvitettävä, tarvitseeko turvallisuusneuvonantajaa

Velvollisuus nimetä turvallisuusneuvonantaja koskee yritystä, joka harjoittaa

• vaarallisen aineen pakkaamista, säiliöiden ja astioiden täyttämistä,
  • kuormaamista, lähettämistä, kuljettamista, kuorman purkamista,
  • kuljetuksessa tarvittavien kuljetusasiakirjojen täyttämistä tai
  • muuta  toimintaa, jolla on vaikutusta kuljetuksen turvallisuuteen.

Turvallisuusneuvonantaja varmistaa mahdollisimman turvalliset kuljetukset

Turvallisuusneuvonantajan tehtävänä on selvittää keinoja, joiden avulla yrityksen vaarallisten aineiden kuljetukset suoritetaan mahdollisimman turvallisesti. Lisäksi tehtäviin kuuluu seurata vaarallisten aineiden kuljetusta koskevien säännösten ja määräysten noudattamista ja antaa vaarallisten aineiden kuljetusta koskevia neuvoja.

Turvallisuusneuvonantajakoe on uusittava säännöllisesti – seuraava tilaisuus Rovaniemellä

Turvallisuusneuvonantajan todistus on voimassa viisi vuotta ja se uudistetaan suorittamalla hyväksytysti täydennyskoe todistuksen viimeisen voimassaolovuoden aikana. Koulutus turvallisuusneuvonantajan tutkintoa varten voidaan hankkia joko itseopiskeluna tai osallistumalla 2-3 päivän pituiseen valmentavaan koulutukseen. Koulutuksia voi kysellä esimerkiksi ADR-kouluttajilta.

”Met saamma koko ajan kyllä uusia pykäliä, mutta ei niitä ihan seku vain ole kuitenkhan tehty. Meän hyövyksi net on ja eipähän tule niin paljo töppäiltyä nuitten aineitten kans”, muistuttaa Rahkola.

Tutkintotilaisuuksien ajankohdat ja ilmoittautumisohjeet tutkintoihin löytyvät Trafin nettisivuilta www.trafi.fi/turvallisuusneuvonantaja.

tarkastaja Pekka Rahkola, puh. 029 534 7127, pekka.rahkola(at)trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki