Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Uusi pilssiveden käsittelyjärjestelmä aluksiin ja öljynporauslauttoihin kehittelyssä

Imu-Tec Oy

Julkaistu: 13.06.2013 klo 10:12
Julkaisija: Imu-Tec Oy

Aluksien ja lauttojen pilssiveden käsittelyn ja merialueiden ympäristösäännösten yhdistäminen voi olla haasteellista, mutta uusi teknologia ja tutkimus voivat tehdä hankaluuksista lopun. Euroopan Unionin rahoittamana pilssivesien tehokkaamman käsittelyn kehittämiseen on aloitettu OilEClear-projekti, jonka tavoitteena on laskea päästöveden hiilivetypitoisuus (THC) alle 5 miljoonasosaan (ppm).

Vaatimukset ja säädökset rajoittavat öljyisen pilssiveden vapauttamista mereen aluksista ja öljynporauslautoista. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO sekä Anex 1 ovat asettaneet 15 ppm:n päästöveden hiilivetypitoisuuden (THC) rajan ja tietyille herkille alueille on asetettu tiukempiakin vaatimuksia.

Osoittaakseen ympäristötietouttaan merenkulkuteollisuuden on vapaaehtoisen hyväksynnän kautta mahdollista ottaa käyttöönsä CLEAN DESIGN -merkintätapa. CLEAN DESIGN on asettanut päästöveden hiilivetypitoisuuden (THC) rajan 5 ppm:ään.

Tällä hetkellä saatavilla oleva pilssivesien käsittelyteknologia vaatii sekä korkean energiankulutuksen että korkeat kunnossapitokulut. Määräyksien noudattamista on myös vaikeaa tarkkailla ja dokumentoida.

Tulevien kahden vuoden aikana OilEClear suunnittelee kehittävänsä aluksille ja lautoille kokonaan itsenäisen pilssiveden käsittely-yksikön, joka on turvallinen, kompakti, taloudellinen sekä täysin automaattinen. Järjestelmä käsittelee päästöveden hiilivetypitoisuuden 5 ppm:ään.

OilEClear-pilssiveden käsittelyjärjestelmä tulee käyttämään sähkösaostusta sekä kolmiosaista erottelua, jolla öljy saadaan mahdollisimman tehokkaasti erilleen vedestä. Prosessi tulee olemaan optimoitu ja automatisoitu, ja näin sen käyttäjät saavat järjestelmän, jota on helppo käyttää sekä ylläpitää. Samalla järjestelmä pitää huolen siitä, että päästövesi on sellaista, että se kattaa kaikki globaalit viranomaissäädökset.

Tutkimustyö ja järjestelmän kehittely OilEClear-projektissa on saanut rahoituksensa Euroopan unionin 7. puiteohjelmasta, jota ohjaa Tutkimuksen toimeenpanovirasto REA (http://ec.europa.eu/research/rea(FP7/2007-2013) apurahasopimuksella numero 314958.

Haluatko lisää tietoa projektista? Kysymyksiisi vastaa mielellään

Imu-Tec Oy, Risto Tirronen, +358 400464 877

Voit myös vierailla projektin internet-sivuilla: www.oileclear.com.

Imu-Tec on espoolainen perheyritys, joka toimii kahdella toimialalla: Vuodesta 2002 Imu-Tec on toimittanut raskaan kaluston pesukoneita sekä vuodesta 1992 puhdistanut erilaisia työympäristöä, kouluja ja rakennustyömaita pölystä ja liasta.