Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » UUSI ENNAKKOVARAUSPALVELU VAALIMAAN RAJA-ASEMALLE

Pilgrim Oy

UUSI ENNAKKOVARAUSPALVELU VAALIMAAN RAJA-ASEMALLE

Julkaistu: 09.10.2014 klo 08:38
Julkaisija: Pilgrim Oy

Rajaliikenteen ennakkovarauspalvelu mahdollistaa ajan varaamisen rajatarkastukseen etukäteen vaikka kotisohvalta käsin

Vaalimaan raja-asemalla kokeillaan Venäjälle suuntautuvassa henkilö- ja tavaraliikenteessä uutta ennakkovarauspalvelua. Vaalimaan raja-asemalla kaikille kuljettajille pakollinen palvelu otetaan käyttöön joulukuun alussa. Lisätietoja palvelusta löytyy osoitteesta www.evpa.fi

Venäjälle autoilevat kohtaavat yhä ajoittain autojonon ennen Vaalimaan rajatarkastusta. Rajaliikenteen ennakkovarauspalvelu -kokeiluhanke tähtää tehokkaampiin käytäntöihin ja toimintamalleihin, joiden avulla säästetään autoilijoiden aikaa, kun ennakkovarauksen voi tehdä sähköisesti ja välttyä jonoilta.

”Ennakkovarauspalvelu perustuu yksinkertaiseen toimintamalliin: Suunnittele – varaa – aja: Suunnittele ajankohta, jolloin haluat saapua rajatarkastukseen.Varaa aika internetin kautta, asiointipisteessä tai puhelimitse. Aja rajatarkastukseen omalla rajanylitysvuorollasi,” kiteyttää projektipäällikkö Jyrki Järvinen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Uusi ennakkovarauspalvelu palkittu kansainvälisesti

Ennakkovarauspalvelulla testataan, miten varauspalvelu voisi loiventaa ruuhkahuippuja tulevaisuudessa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on sujuvoittaa liikennettä ja lisätä liikenneturvallisuutta liikennemääriä  tasoittamalla. Tuleviin muutoksiin voi nyt jo tutustua osoitteessa: www.evpa.fi

Vaalimaalla käyttöön otettava ennakkovarauspalvelu on voittanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja, kuten World Summit Award 2013, Baltic Assembly Innovation Prize 2013 sekä Estonian Best e-service in e-government category 2013.

Osa Suomen älyliikenteen strategiaa

Ennakkovarauspalvelu toimii vain ylitettäessä raja Vaalimaalta Suomesta Venäjälle ja palvelu on käyttäjille ilmainen.Rajaliikenteen ennakkovarauspalvelu on osa Suomen älyliikenteen strategiaa. Palvelun tilaaja on Kaakkois-Suomen ELY-keskus, ja tietokannan omistaa Liikennevirasto. Palvelun tarjoajana toimii GoSwift. Näiden lisäksi hankkeessa ovat mukana Tulli, rajavartiolaitos sekä liikenne- ja viestintäministeriö. Hankkeen edistämisessä tehdään yhteistyötä myös Venäjän rajaviranomaisten kanssa.

Jyrki Järvinen

Projektipäällikkö