Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Uudellamaalla rekisterissä neljännes Suomen veneistä

Trafi

Uudellamaalla rekisterissä neljännes Suomen veneistä

Julkaistu: 25.08.2014 klo 14:59
Julkaisija: Trafi

Suomen järvillä ja merialueilla liikkuu noin 195 000 rekisteröityä venettä tai vesikulkuneuvoa. Suurin osa niistä eli lähes 179 000 on moottoriveneitä. Purjeveneitä rekisterissä on noin 13 700. Tiedot selviävät vesikulkuneuvorekisteristä eli tuttavallisemmin venerekisteristä, joka siirtyi maistraatilta Trafille elokuun alussa.

”Pientä tarkennusta rekisteriin varmasti tietojen tarkastusten yhteydessä tulee olemaan, mutta ensimmäiset kantatiedot näyttävät tältä”, toteaa osastonjohtaja Juha Kenraali: ”Kehitämme venerekisteritilastoja jatkuvasti ja tarkoituksenamme on seurata säännöllisesti venerekisteriä ja hyödyntää sitä mahdollisimman hyvin Trafin ydintehtävän, liikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamisen tukena.”

Veneet rekisterissä käyttökunnan mukaan

Maakunnittain tarkasteltuna eniten veneitä on rekisterissä Uudellamaalla, noin 46 000 venettä, ja Varsinais-Suomessa, noin 30 000 venettä. Veneet on jaoteltu veneen käyttökunnan mukaan, joten Uudellamaalla seilaa lähes neljännes Suomen veneistä. Viiden kärki kuntakohtaisissa venetilastoissa on Helsinki, Espoo, Turku, Parainen ja Raasepori.

”Veneiden alueellinen jakautuneisuus riippuu kuitenkin vesistöjen läheisyydestä sekä loma-asukkaiden määrästä ja monessa pikkukunnassa onkin käytössä paljon veneitä varsinaiseen asukaslukuun nähden”, muistuttaa Kenraali.

Ensirekisteröintitilastoja luvassa ensimmäistä kertaa syyskuussa

Trafi alkaa julkaista syyskuusta lähtien veneiden ensirekisteröintitilastoja kuukausittain. Luvassa on mm. tietoa ensirekisteröidyistä veneistä tyypeittäin ja pituusluokittain sekä alueittain.

”Ensirekisteröimistilastoista näkyvät moottori- ja purjeveneiden lisäksi myös muut venetyypit, kuten vesiskootterit, moottoripurjeveneet ja hydrokopterit. Tavoitteenamme on saada nämä luokittelut mukaan myös kantatilastoihin, kunhan pääsemme analysoimaan rekisteriä tarkemmin”, kertoo Kenraali.

Lisätietoja www.trafi.fi/venerekisteri

osastonjohtaja Juha Kenraali, p. 029 534 7162, juha.kenraali(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon