Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ukkosmyrskyt häiritsivät junaliikennettä heinäkuussa

VR Group

Ukkosmyrskyt häiritsivät junaliikennettä heinäkuussa

Julkaistu: 07.08.2014 klo 10:51
Julkaisija: VR Group

Helteistä ja ukkosista johtuvat ratalaiteviat aiheuttivat myöhästymisiä junaliikenteelle heinäkuussa.

VR:n kaukojunista 83,9 prosenttia kulki heinäkuussa aikataulussaan, viiden minuutin myöhästymisrajalla. VR ajaa noin 300 kaukojunavuoroa vuorokaudessa. Junavuoroista 5,2 % myöhästyi yli viisitoista minuuttia. Peruutetut vuorot luetaan myöhästyneiksi.

Lähijunien täsmällisyys oli heinäkuussa kesäkuuta parempi, 94,6 prosenttia. Vuorokauden aikana kulkee noin 900 lähijunavuoroa, joista valtaosa HSL-alueella pääkaupunkiseudulla. Lähijunien myöhästymisraja on alle kolme minuuttia lähtö- tai määräasemalla. Junavuoroista 1,7 % oli yli kymmenen minuuttia myöhässä tai peruttu.

VR Transpointin tavaraliikenteen täsmällisyys oli heinäkuussa erittäin hyvällä tasolla, 94,6 prosenttia. Tavarajunien myöhästymisraja on kolmekymmentä minuuttia. VR Transpoint kuljettaa teollisuuden tuotteita noin 360 tavarajunalla joka vuorokausi.

Ratalaiteviat heikensivät täsmällisyyttä

Helteestä, ukkosista ja myrskyistä johtuvat ratalaiteviat aiheuttivat häiriöitä junaliikenteelle ympäri Suomea. Heinäkuun viimeisen päivän myrskyn aikana useita rataosia oli suljettuna liikenteeltä. Myöhästymiset heijastuivat eri puolille rataverkkoa, ja junavuoroja korvattiin busseilla.

Lähiliikenteen henkilöstövaje aiheutti peruutuksia ja heikensi täsmällisyyttä 10.–12. heinäkuuta. Vaje johtui lomakaudesta, työjakson vaihtumisesta ja sairastapauksista. VR Trackissa työskentelevien sähkömiesten lakoilla 27.6.–1.7. ja 11.–18.7. sen sijaan ei ollut merkittäviä liikennevaikutuksia.

VR-konserni tekee täsmällisyystyötä yhdessä Liikenneviraston ja Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n kanssa. VR vastaa junien liikennöinnistä ja junakaluston kunnosta. Rataverkosta, sen järjestelmistä ja kunnossapidosta vastaa Liikennevirasto. Helsingin seudun liikenne on lähijunaliikenteen tilaaja.

Matkustajat voivat seurata ajankohtaista liikennetilannetta VR:n verkkosivuilla osoitteessa www.vr.fi. Junat kartalla -palvelusta näkee junien kulun Suomen kartalla reaaliaikaisesti, ja se on saatavilla myös älypuhelinsovelluksena. Palvelun osoite on https://www.vr.fi/cs/vr/fi/junat_kartalla.

VR Group on monipuolinen, ympäristöystävällinen ja vastuullisesti toimiva matkustuksen, logistiikan ja infrarakentamisen palveluyritys. Konsernissa työskentelee yli 10 000 ammattilaista. VR Group toimii pääasiassa Suomessa, mutta sillä on toimintaa myös ulkomailla, erityisesti Venäjällä ja Ruotsissa.

VR Groupin uutishuone

Yhteystiedot VR Groupin viestintään