Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Tutkimus suomalaisten tyytyväisyydestä julkisiin liikennemuotoihin: junaliikenne saa nuhteita

EPSI Rating

Julkaistu: 10.12.2014 klo 06:00
Julkaisija: EPSI Rating

Suomalaiset ovat keskimäärin tyytyväisiä julkisiin liikennemuotoihin. EPSI Finland mittaa vuosittain julkisen liikenteen käyttäjätyytyväisyyttä indeksiasteikolla 0-100, missä 75 on hyvä taso.

VR Groupin liikennöimä kotimaan junaliikenne saa tänä vuonna tutkimuksen heikoimman arvosanan. Indeksin taso 70,1 ilmentää kohtalaista tyytyväisyyttä. ”Junaliikenteessä on viime vuosina esiintynyt huomattavia hankaluuksia aikataulujen ja maksamisen luotettavuudessa. Tällaiset ongelmat heijastuvat vääjäämättä tyytyväisyyslukemiin”, toteaa EPSI Finlandin tj Mats Nybondas. Suhteessa viime vuoteen VR:n asiakastyytyväisyys laskee hieman. Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) arvosana pysyy hyvällä tasolla.

Toiseksi heikoiten henkilöliikenteen luokista sijoittuu kansainvälinen lentoliikenne. Myös risteilyliikenne, jota tutkittiin aiemmin keväällä, sai melko alhaisen indeksiarvon 71,4 (Risteilyliikenne 2014). Parhaiten menestyvät taksit sekä kaukoliikenteen bussit. Kotimaan lentoliikenne sekä HSL taas jäävät sijoittuvat hyvän tason tuntumaan.

Kotimaan lentoliikenne ja taksiliikenne parantavat tulostaan reilusti viime vuodesta. Sen sijaan kaukoliikenteen linja-autojen asiakastyytyväisyys laskee selvästi viime vuoden erinomaiselta tasoltaan.

Lentoliikenne saa kokonaisuudessaan viime vuotta paremman arvosanan. Lentoyhtiöistä Norwegian kasvattaa etumatkaansa Finnairiin nähden. ”Tutkimuksemme mittaa tyytyväisyyttä seitsemällä eri osa-alueella. Näistä tuotelaadun ja palvelulaadun osalta Finnair saa varsin hyvät arvosanat, mutta hintataso koetaan selvästi liian korkeaksi: Finnair saa vastine rahalle –osiosta kohtalaisen indeksiluvun 73,3”, huomauttaa Mats Nybondas.

Tiedonkeruu ja analyysi

Tutkimusdataa on kerätty puhelinhaastatteluin 25.09.-6.11.2014 välisenä aikana Norstat Finlandin toimesta. Julkinen liikenne oli osa julkisten palveluiden vuotuista tutkimusta, jossa oli mukana myös terveydenhuolto ja peruskoulu. Haastatteluja tehtiin n. 1400. Tavoiteryhmä on Suomessa asuvat 18–79-vuotiaat.

Kysymyslomake sisälsi noin 20 mallikysymystä ja 15 taustakysymystä. Kysymyksiin vastattiin asteikolla 1–10. Kunkin haastattelun kesto oli noin 15 minuuttia ja vastaajiin otettiin yhteyttä enintään kahdeksan kertaa, jotta haastattelun todennäköisyys olisi mahdollisimman suuri.

Virhemarginaalit ovat haarukassa +/- 2 indeksipistettä koskien kaikkia indeksejä asteikolla 0-100. Tilastollinen merkitsevyystaso on 95 %.

Julkisen liikenteen asiakastyytyväisyystutkimus on tehty samaan aikaan ja samalla tavalla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tutkimukset ovat osa Euroopan-laajuista EPSI Rating -ohjelmaa. Ohjelmasta vastaa EPSI Research Center, joka kehitystyössään myös tekee tiiviisti yhteistyötä Tukholman kauppakorkeakoulun kanssa.

Suomessa tutkimuksesta vastaa toimitusjohtaja Mats Nybondas.

Mats Nybondas

mats.nybondas@epsi-finland.org

EPSI Rating on kansainvälinen analyysimenetelmä, joka mittaa liiketoimintojen ja organisaatioiden aineetonta pääomaa. Benchmark-tutkimuksia tehdään yli 30:llä eri liiketoiminta-alueella. Säännölliset mittaukset aloitettiin Ruotsissa vuonna 1989 ja vuonna 1999 toimintaa laajennettiin EU-komission aloitteesta koskemaan useita Euroopan maita. Tutkimuksien indeksit ovat vertailukelpoisia vastaaviin USA:ssa ja useassa Kaukoidän maassa.

www.epsi-rating.com www.epsi-finland.org

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon