Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafisafe: älykäs, helppo ja kiinnostava väline kehittää ajotapaa – osallistu tutkimukseen

Trafi

Julkaistu: 05.04.2013 klo 09:43
Julkaisija: Trafi

Uusien, juuri ajokortin saaneiden kuljettajien riski joutua liikenneonnettomuuteen ensimmäisenä ajovuonna on viisi kertaa keskivertokuljettajaa suurempi. Lisäksi taloudellisen ajotavan sisäistäminen edellyttää säännöllistä palautetta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi käynnistää yhdessä VTT:n kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on selvittää miten nuorten ajotapoja voidaan kehittää turvallisemmiksi ja ympäristöystävällisemmiksi ajotapapalautteen avulla.

”Testivälineenä on helppokäyttöinen ajoneuvon tietoväylästä ajotapatietoa keräävä palautejärjestelmä Trafisafe, jonka avulla nuoret ja heidän vanhempansa saavat säännöllistä palautetta ajotavastaan PC:n, tabletin tai mobiililaitteen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten palautteen lisääminen vaikuttaa uusien kuljettajien ajotapaan, ja saadaanko vanhemmat kiinnostumaan lastensa ajotavasta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään sitä, miten ajotapaa voidaan mallintaa automaattisesti kerättävän tiedon avulla”, selvittää Trafin johtava asiantuntija Jussi Kiuru.

Kiinni riskeihin oman oivaltamisen ja yhteisen oppimisen kautta

Erityisesti nuoret, vasta kortin saaneet miehet ovat alttiita liikenneonnettomuuksille. Trafin ja VTT:n tutkimushankkeeseen pyydetään mukaan 75 juuri henkilöautokortin saanutta mieskuljettajaa ja heidän vanhempiaan.

”Vanhemmilla on usein suuri huoli lastensa kehittymisestä kuljettajana, mutta aikaisemmin heillä ei ole ollut mahdollisuutta osallistua tähän prosessiin. Tarjoamme tähän älykkään helpon, kiinnostavan välineen”, painottaa Kiuru: ”Erilaiset tekniset laitteet ja sovellukset voivat ohjata vastuulliseen ajotapaan, mutta vanhempien aitoa kiinnostusta ei korvaa mikään.”

Lisätietoja hankkeesta ja siihen osallistumisesta www.trafi.fi/trafisafe

johtava asiantuntija Jussi Kiuru, puh. 029 5347 039, jussi.kiuru(at)trafi.fi
osastonjohtaja Sami Mynttinen, puh. 029 5345 555, sami.mynttinen(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi