Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafin vinkit onnistuneisiin venekauppoihin

Trafi

Trafin vinkit onnistuneisiin venekauppoihin

Julkaistu: 18.08.2015 klo 12:01
Julkaisija: Trafi

Vuonna 2015 heinäkuun loppuun mennessä on Suomessa rekisteröity yhteensä 2 523 uutta moottorivenettä.  Kun ostat uutta venettä, varmista että saat veneen mukana kauppakirjan, käyttäjän käsikirjan sekä veneen että moottorin vaatimustenmukaisuusvakuutukset.

Veneen vaatimustenmukaisuusvakuutuksesta löytyy muun muassa tieto siitä, kuinka monta henkilöä veneessä saa matkustaa ja mikä on veneen maksimikoneteho. ”Trafin ylläpitämään venerekisteriin ei hyväksytä uusille veneille valmistajan ilmoittaman konetehoa suurempia moottoreita. Kyseessä on selkeä turvallisuusnäkökulma, sillä valmistaja on testannut veneen ominaisuudet ja rungon lujuuden tietyllä maksimikoneteholla. Veneen ominaisuuksista ja kestävyydestä ei ole mitään takeita, jos sitä käytetään tätä suuremmalla moottorilla”, kertoo yksikönpäällikkö Ville Räisänen.

Veneestä on löydyttävä myös CE-merkintä, joka kertoo sen, että tuote täyttää oleelliset turvallisuusvaatimukset. Veneen CE-merkinnästä vastaa valmistaja tai maahantuoja. Vene identifioidaan yksilöllisellä CIN-koodilla. Trafi vastaa veneiden markkinavalvonnasta ja tarkastaa veneiden CE-merkintöjä ja tarvittavia dokumentteja esimerkiksi messujen yhteydessä.

Muista rekisteröidä vene ennen vesille lähtöä

Vähintään 5,5 metriä pitkät purje- ja moottoriveneet on ensirekisteröitävä ennen veneen käyttöönottoa Suomessa. Vene pitää rekisteröidä myös silloin, kun valmistajan ilmoittama moottoriteho on vähintään 15 kilowattia eli yli 20 hevosvoimaa. Veneen omistajan tai haltijan on rekisteröinnin yhteydessä ilmoitettava myös veneen todellinen ja pääasiallinen käyttökunta Suomessa.

Ilmoituksen voi tehdä muun muassa asioimalla veneiden rekisteröintejä suorittavan sopimusrekisteröijän toimipisteessä tai sähköisesti Trafin nettisivuilta. ”Ensirekisteröityä vesikulkuneuvoa voi käyttää normaalisti jo ennen rekisteröintitodistuksen saapumista. Viranomaiset voivat kyllä tarvittaessa tarkistaa järjestelmästä, että vesikulkuneuvo on rekisteröity ja todistustilaus on vireillä. On kuitenkin hyvä pitää mukana kauppakirjaa”, tarkentaa erityisasiantuntija Reetta Laine.

Ensirekisteröinnin yhteydessä vene saa rekisteritunnuksen. Rekisteritunnus on merkittävä veneen kummallekin sivulle siten, että se on vesikulkuneuvon liikkuessa selvästi näkyvissä.

Olemme Uivassa – tule kysymään lisää

Trafi on mukana Helsingissä 20.–23.8. järjestettävässä Uiva-venenäyttelyssä kertomassa mm. veneilyturvallisuudesta ja venerekisteristä. Osastollamme voit myös tarkastaa oman veneesi tiedot venerekisteristä.

yksikönpäällikkö Ville Räisänen, p. 029 5346 457, ville.raisanen@trafi.fi. Twitterissä @Villeraisanen

Vesikulkuneuvorekisteri: erityisasiantuntija Reetta Laine, p. 029 5345 434, reetta.laine@trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon