Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafin selvityksen mukaan katsastustoimilupalain muutokset lisäisivät palvelutarjontaa

Trafi

Julkaistu: 06.03.2012 klo 10:17
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin selvityksen mukaan muutokset katsastustoimilupalaissa lisäisivät huomattavasti nykyisten korjaamoiden että katsastusyritysten välistä yhteistyötä. Uudenlaiset liiketoimintamallit ja mahdollisuudet toimintojen yhdistämiseen lisäisivät arvioiden mukaan erityisesti kevyen kaluston katsastuspalveluiden tarjontaa. Hintojen arvioitiin seurailevan yleisiä markkinatalouden lakeja. Trafi teetti selvityksen katsastusmarkkinoiden nykytilasta sekä suunnitelmista verrattuna hallituksen joulukuussa 2010 antaman esitykseen ehdotuksiin.

Selvityksen tulokset näyttäisivät tukevan vuoden 2010 lakiesitystä.

Vuoden 2010 esityksen pääkohdat

Hallitus antoi eduskunnalle esityksen katsastustoiminnan uudistamista koskevien lakien sisällöstä 9. joulukuuta 2010. Lakiesitystä ei kuitenkaan ehditty käsitellä Eduskunnassa ennen valtiopäivien päättymistä ja esitys raukesi. Muutosehdotuksen keskeiset sisällöt olivat:

• Kevyen- ja raskaan kaluston toimiluvat eriytetään toisistaan ja tehdään siten erityisesti kevyen kaluston määräaikaiskatsastuksia tekeville yrityksille alalle tulo helpoksi.
  • Insinööritutkinnon lisäksi myös autoalan tehtävään soveltuva ammattitutkinto antaisi mahdollisuuden päästä alalle.
  • Luopuminen tiukasta riippumattomuusvaatimuksesta määräaikaiskatsastuksissa. Riippumattomuuspykälä koskisi vain rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastusluvan hakijoita.
  • Jälkitarkastuksen mahdollistaminen eri katsastustoimipisteessä kuin määräaikaiskatsastus.
  • Tila- ja laitevaatimuksiin päivityksiä, mm. koeajorataa koskeva vaatimus poistuisi.

Kevyen kaluston katsastuspaikkoja lisää ja hinta laskuun

Selvityksen mukaan uusien yhteistyömallien lisäksi osa nykyisistä katsastajista alkaisi tarjota myös pienimuotoisia korjauspalveluita ja osa korjaamoista ja autokaupoista tarjoaisi omaa katsastuspalveluaan.

Nykyiset suuret toimijat arvioivat vähentävänsä sekä raskaan että kevyen kaluston tarjontaa, kun taas pienet katsastusalan yritykset arvioivat lisäävänsä kevyen kaluston ja vähentävänsä raskaan kaluston toimipisteiden lukumäärää. Yleisesti sekä korjaamoalan että etujärjestöjen edustajat kuitenkin arvioivat, että kevyen kaluston toimipisteiden lukumäärä tulee noin kaksinkertaistumaan raskaan kaluston verkoston karsiutuessa vastaamaan kysyntää.

Tällä hetkellä useassa toimipisteessä kannattamattoman raskaan kaluston katsastuksen hintojen oletettiin nousevan vastaamaan katsastuksen todellisia kustannuksia. Samaan aikaan kevyen kaluston katsastushintojen odotetaan laskevan kilpailun kiristymisen myötä.

Tutkimuksen taustaa

Katsastustoimilupalain muutosehdotusten vaikutusarvioselvityksen päivitys -selvityksessä on tutkittu katsastuspalvelujen saatavuuden, rakenteen sekä yleisesti saatavilla olevan hinnan kehitystä vuoden 2011 alun jälkeen. Tämän selvityksen tarkoituksena oli tuottaa lisätietoa katsastusmarkkinoiden nykytilasta sekä suunnitelmista vuonna 2010 esitettyihin keskeisiin lakimuutosehdotuksiin liittyen. Selvityksessä tarkasteltiin katsastuspalveluiden saatavuutta, hintoja, korjaamo- ja katsastusyritysten tämänhetkisiä yhteistyömalleja sekä toimijoiden näkemyksiä siitä, miten ehdotetut lakimuutokset vaikuttaisivat näihin. Selvitys keskittyi yksinomaan muutosesitysten yllä esitettyihin vaikutuksiin; ehdotuksen muihin vaikutuksiin ei tässä selvityksessä otettu kantaa.

Selvityksen on Trafin toimeksiannosta toteuttanut Ramboll Management Consulting Oy ja se on toteutettu keräämällä eri sidosryhmien näkemyksiä esitettyihin lakimuutosehdotuksiin.

osastonjohtaja Björn Ziessler, puh. 020 618 5527, bjorn.ziessler(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki