Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafi valvoo myytävien huviveneiden turvallisuutta

Trafi

Trafi valvoo myytävien huviveneiden turvallisuutta

Julkaistu: 14.02.2012 klo 11:00
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tarkastajat joutuvat huomauttamaan huviveneiden valmistajia tai maahantuojia eniten käyttäjän käsikirjassa olevista puutteista. Trafi toimii huviveneiden markkinavalvontaviranomaisena Suomessa. Markkinavalvonnan tarkoituksena on varmistaa, että myytävänä olevat ja maahan tuodut huviveneet ovat oikein käytettyinä turvallisia ihmisille, omaisuudelle ja ympäristölle.

Huomautettavaa eniten käyttäjän käsikirjasta

Yleisimmät puutteet ovat veneen mukana seuraavassa käyttäjän käsikirjassa. Tarkastuksissa on havaittu myös vakavampia teknisiä puutteita esimerkiksi paloturvallisuudessa sekä varalaitavaatimuksissa ja kelluvuudessa. Yleensä venevalmistaja tai maahantuoja selviää huomautuksella ja korjauskehoituksella. Äärimmäisiin toimiin puutteellisuuksien korjaamisessa joudutaan vain harvoin.

Venettä ostaessa tulee kiinnittää huomiota, että veneestä löytyy CE-merkintä. Veneen mukana tulee myös olla käyttäjän käsikirja sekä suomen- että ruotsinkielisinä.

Veneitä tarkastetaan erityisesti messuilla

Trafi toteuttaa markkinavalvontaa tekemällä selvityksiä ja tarkastuksia. Trafi voi myös ottaa tuotteita tutkittavaksi ja testattavaksi. Erityisesti Trafin tarkastajat tarkastavat myytäviä veneitä erilaisten messujen ja tapahtumien yhteydessä kuten parhaillaan käynnissä olevilla Vene 2012 –messuilla. Messuilla tarkastetaan kaikista veneistä vaadittu CE-merkintä. Lisäksi muutamia veneitä tarkastetaan pistokokeilla tarkemmin.

Jos markkinoilla oleva tuote todetaan vaaralliseksi, Trafi voi kieltää sen valmistuksen, maahantuonnin, markkinoille saattamisen tai käyttöön ottamisen ja vaatia tuotteiden poistamista markkinoilta.

Huviveneiden markkinavalvonta perustuu huvivenelakiin ja huviveneasetukseen, joilla on pantu Suomessa täytäntöön EU:n huvivenedirektiivi.

ryhmäpäällikkö Kimmo Patrakka, puh. 020 618 6450, kimmo.patrakka(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki