Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafi: Rautateiden turvallisuutta on kehitettävä

Trafi

Trafi: Rautateiden turvallisuutta on kehitettävä

Julkaistu: 24.02.2011 klo 15:00
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin näkemyksen mukaan viimeaikaisten tapahtumien valossa on syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota rautateiden turvallisuuteen. Rautatieliikenteen sujuvuus on yhteiskunnan kannalta tärkeää, mutta keskeisintä on liikenteen turvallisuus. Turvallisuutta voidaan usein parantaa myös ilman kalliita investointeja.

Viimeisen vuoden aikana rautatieliikenteessä on ollut onnettomuuksia ja vaaratilanteita, jotka antavat aihetta tarkastella, miten turvallisuuskulttuurin jalkauttamista voidaan tehostaa.

Trafi seuraa rautateiden turvallisuuskehitystä

Trafi valvoo rautatiealan turvallisuutta mm. hyväksymällä rautatiealan toimijoiden turvallisuusjohtamisjärjestelmät. Rautatietyritysten, museoliikenteen harjoittajien sekä Liikenneviraston on ilmoitettava tietoonsa tulleista onnettomuuksista ja vaaratilanteista Trafille. Vuosittain Trafi tekee turvallisuuskertomuksen Euroopan rautatievirastolle (ERA).

Rautateiden onnettomuuksien tutkinnasta vastaa Onnettomuustutkintakeskus. Tutkinnassa esille tulleiden seikkojen perusteella Trafi voi tarkentaa rautateiden määräyksiä ja edellyttää käytännön toimia turvallisuuden parantamiseksi. Ennen määräysten antamista kuullaan aina alan toimijoita kuten VR:ää ja Liikennevirastoa.

Osastonjohtaja Yrjö Mäkelä, puh. 020 618 6825
Johtava asiantuntija Jouko Linnasaari, 020 618 6823

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki