Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Trafi muistuttaa: Hyvillä renkailla pääsiäisliikenteeseen

Trafi

Trafi muistuttaa: Hyvillä renkailla pääsiäisliikenteeseen

Julkaistu: 15.04.2011 klo 13:00
Julkaisija: Trafi

Talvirenkaat on saanut vaihtaa kesärenkaisiin 1. maaliskuuta alkaen ja tänä vuonna nastarenkaita saa käyttää 2. toukokuuta asti. Renkaiden vaihtoa ei kannata kiirehtiä varsinkaan, jos lähtee pääsiäisenä kohti pohjoista.  Nastarenkaita saa käyttää myöhemminkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Tarkasta renkaiden kunto vaihdon yhteydessä

Renkaiden kunto pitää tarkastaa vaihdon yhteydessä. Vaihdettavat renkaat on hyvä tasapainottaa ennen asentamista ja samoin on tarkistettava niiden ilmanpaineet.

Rengaspaine saa poiketa auton tai renkaan valmistajan suosituksesta enintään 20 prosenttia. Väärät rengaspaineet heikentävät ajoneuvon ajo-ominaisuuksia ja lisäävät polttoaineen kulutusta. Suositus on, että paineet tarkistetaan kuukausittain – myös vararenkaan. Oikeat rengaspaineet eri kuormituksille on merkitty auton ohjekirjaan ja merkinnät löytyvät mahdollisesti myös autosta (esim. tarra ovipilarissa).

Huomioi asennuksessa myös renkaan pyörimissuunta. Se on yleensä merkitty nuolella.

Tarkista nopeusmittarin näyttämä

Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen on merkitty alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot. Renkaan kyljestä löytyy erilaisia merkintöjä ja varoituksia. Tärkeimpiä merkintöjä ovat renkaan koko- ja nopeusluokkamerkintä, valmistusaika, kudosmateriaali ja -määrä sekä suurin sallittu kantavuus. Hyväksymistunnus eli ns. e- tai E-merkintä on oltava kaikissa Euroopassa asennettavissa renkaissa.

Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa yli 26 mm tai renkaan leveys yli 30 mm alkuperäisestä. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm.

Nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava, jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, koska nopeusmittari ei saa näyttää todellista alhaisempaa nopeutta. Esimerkiksi alkuperäisrenkaan 195/50/R16 korvaaminen renkaalla 215/55/R16 voi johtaa siihen, että ilman asianmukaista nopeusmittarin kalibrointia nopeusmittari ei enää täytä vaatimuksia.

Seuraa renkaiden kuntoa ja kulumista säännöllisesti

Vesiliirron vaara on sitä suurempi, mitä pienempi on renkaan kulutuspinnan urasyvyys. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden on hyvä olla vähintään 4-5 mm.

Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm. Lain määrittelemät rajat ovat minimi, jolla välttyy sakoilta, mutta jos renkaissa on jäljellä vain minimin verran kulutuspintaa, niiden pito on märällä kelillä jo huomattavan heikko.

Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta. Katsastus hylätään aina, jos yhdessäkin auton renkaassa kulutuspinta on alle 1,6 mm.

Turvallisesti pääsiäisliikenteessä

Runsas liikenne sekä vaihtelevat säät ja kelit edellyttävät suurta tarkkaavaisuutta liikenteessä. Ajoetäisyydestä on syytä pitää hyvää huolta samoin kuin valojen kunnosta ja tuulilasin puhtaudesta.

Pitkillä ajomatkoilla on myös syytä pitää riittävästi taukoja, jotta kuljettajan vireystila pysyy hyvänä.

yksikönpäällikkö Erik Asplund, puh. 020 618 5571, erik.asplund(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, vastaa sen sääntely- ja valvontatehtävistä sekä edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki