Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Toukokuu ollut viime vuosina vesiliikenteen synkin kuukausi

Trafi

Toukokuu ollut viime vuosina vesiliikenteen synkin kuukausi

Julkaistu: 30.04.2014 klo 09:02
Julkaisija: Trafi

Vappuauringon lämmittäessä moni kaivaa veneen vesille talviteloilta, mutta kylmä totuus veneilykauden alusta on, että toukokuu on viime vuosina ollut vesiliikenteen synkin kuukausi. Viime vuoden toukokuussa vesiliikenneonnettomuuksissa kuoli 11 ihmistä, vuotta aiemmin 10, mikä on onnettomuuksien määrään suhteutettuna paljon.

”Kun toukokuun vesiliikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrää vertaa onnettomuuksien kokonaismäärään, joka on toukokuussa keskimäärin vain noin neljäsosa heinäkuun onnettomuuksista, on kuolemantapausten osuus todella suuri”, huomauttaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen: ”Tämä on suurelta osin selitettävissä Suomen kevään kylmillä vesillä ja mikäli näille vesille lähtee, tulisi varautua asianmukaisesti.”

Käyttämällä pelastus- tai veneilyliivejä ja varmistamalla uimataitonsa voi omia selviytymisen mahdollisuuksiaan parantaa merkittävästi. Jos kylmään veteen kuitenkin joutuu, niin sieltä on ensiarvoisen tärkeää päästä pois nopeasti tai ainakin hälyttää apua, sillä hypotermian riski on suuri. Varmista siis, että kaikilla veneessä olevilla on tiedossaan, miten apua hälytetään ja miten toimitaan, jos joku joutuu veden varaan. Jos veneessä on ns. hätäkatkaisin, sitä kannattaa ehdottomasti käyttää, kuten myös pelastautumispukua, jos sellaisen omistaa.

Tilastoituja vesiliikenneonnettomuuksia tapahtuu toukokuussa keskimäärin 120-140, kun niitä kesän helteillä heinäkuussa sattuu keskimäärin 400-500. Heinäkuussa menehtyi vesiliikenteessä viime vuonna 10 ihmistä ja vuotta aikaisemmin 8.

Oma, tuttu mökkiranta usein vaarallisin – muista pelastusliivit

Usein kuolemaan johtanut vesiliikenneonnettomuus sattuu oman mökkirannan läheisyydessä, tutuissa vesissä. Varmista ennen vesille lähtöä, että liivit ovat sekä ehjät että oikean kokoiset ja käyttötarkoitukseen soveltuvat. Mikäli käytössäsi on ilmatäytteiset eli ns. paukkuliivit, pidä huoli, että ne on asianmukaisesti huollettu.

”Rannan läheisyyden ei kannata antaa hämätä, vaan liivit tulee pukea päälle aina, kun lähtee vesille. Ja toivoisin myös, että rannalle jäävät muistuttaisivat katiskalle lähtevää isäntää liivien käytöstä”, painottaa Räisänen.

Pysy pinnalla – vietä vappu Yrmyn kanssa?

Avaa siis tämä veneilykautesi liivit päällä ja jatka samaa rataa kauden loppuun saakka. Omaa veneilytietouttaan voi testata Trafin uudella Pinnalla-sivustolla http://pinnalla.trafi.fi, jossa voi myös kerrata veneilyfaktat.

Pelinälkäisten kannattaa tutustua myös Yrmyyn, tämän kesän vesien kuninkaaseen/antisankariin, joka kuitenkin toivottavasti oppii laittamaan pelastusliivit päälle. Ota skaba Yrmyn kanssa ja haasta myös kaverisi – mutta älä itse päädy yrmyjen joukkoon: http://yrmy.trafi.fi

Trafi toivottaa kaikille veneilykauden aloittaville turvallista vappua. Jos nautit jotain simaa vahvempaa kuplajuomaa, jätä vene rantaan.

Lisätietoja

yksikönpäällikkö Ville Räisänen, p. 029 534 6457, ville.raisanen(at)trafi.fi, twitterissä @villeraisanen

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon