Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Toimiva meriliikenne yksi Suomen kilpailukyvyn keskeisistä tekijöistä – Trafi Meri 2016 -seminaari

Trafi

Julkaistu: 12.04.2016 klo 09:18
Julkaisija: Trafi

Meriliikenne on tärkeä osa toimivaa ja tehokasta liikennejärjestelmää ja samalla yksi Suomen kilpailukyvyn keskeisistä tekijöistä.

”Merenkulku tukee osaltaan myös Suomen talouden kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia. Viranomaisten ja elinkeinoelämän yhteistyö Suomen merenkulkua kehitettäessä on välttämätöntä, jotta sekä kauppamerenkulun, elinkeinoelämän että meriteollisuuden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa pitkäjänteisesti, kestävästi ja kasvuhakuisesti”, totesi Trafin pääjohtaja Kari Wihlman avatessaan Meri 2016 -seminaaria tänään tiistaina 12.4. Helsingin Wanhassa Satamassa .

Suomen merenkulun turvallisuus hyvällä tasolla

Vakavia merionnettomuuksia ei ole Suomen aluevesillä tapahtunut viimeiseen kymmeneen vuoteen.

Suomen merenkulun turvallisuuden tilaa ei voida kuitenkaan arvioida vain kansallisen vesialueen ja Suomen lippua käyttävien alusten perusteella. Arviointia tehtäessä on tärkeää huomioida myös rannikkoamme ympäröivät kansainvälisen liikenteen merialueet, joilla tapahtuvilla onnettomuuksilla voi olla vakavat seuraukset myös Suomelle esimerkiksi öljyvahingon sattuessa.

Trafin vuoden 2015 tietojen perusteella sekä suomalaiset alukset että Suomen satamissa käyneet ulkomaiset alukset täyttivät yleisesti ottaen hyvin myös viranomaisvaatimukset.

”Turvallisuudentunteeseen ei kuitenkaan ole syytä tuudittautua. Hyvätkään tilastot eivät takaa turvallisuutta, vaan turvallisuus joudutaan joka päivä varmistamaan uudelleen. Turvallisuustyössä avainasemassa ovatkin kaikki merenkulun toimijat, niin varustamot, satamaoperaattorit, telakat ja viranomaiset kuin jokainen merenkulkijakin”, totesi Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa.

Automaattisten alusten kokeiluja myös Suomeen

Automaatio ja digitalisaatio ovat aikamme tärkeimpiä kehityssuuntia.  Merenkulussa automaatio on sekä aluksen ohjailuissa että konejärjestelmissä ollut arkipäivää jo pitkään.  Nyt eri puolilla maailmaa on käynnissä useita kokeiluja etäohjattujen tai automaattisesti ohjautuvien alusten kehittämiseksi.

”Meillä Suomessa on käynnissä Rolls Roycen vetämä AAWA-hanke, jonka toteutusta Trafikin tukee. Haluamme mahdollistaa muutkin tällaiset kokeilut jos ja kun kiinnostuneita ilmaantuu”, lupasi pääjohtaja Kari Wihlman Trafin Meri2016-seminaarissa. ”Seuraava suuri kehitystrendi merenkulussa onkin digitaalisaation hyödyntäminen.”

merenkulkujohtaja Tuomas Routa, tuomas.routa@trafi.fi, p. 029 5346 456

viestintäjohtaja Anna Jokela, anna.jokela@trafi.fi, p. 029 5346 222

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon