Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Tieto liikuttaa liikennettä – Trafi Tieto 2015 -seminaari

Trafi

Tieto liikuttaa liikennettä – Trafi Tieto 2015 -seminaari

Julkaistu: 22.04.2015 klo 09:15
Julkaisija: Trafi

”Liikennejärjestelmän tehtävä on tuottaa palveluja, hyvinvointia ja kilpailukykyä yhteiskunnalle. Kasvualustana näille palveluille toimii liikenteen tieto, jonka merkitys liikenteessä ja yhteiskunnassa kasvaa lähitulevaisuudessa merkittävästi,” sanoi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Kari Wihlman avatessaan Trafi Tieto 2015 -seminaarin tänään keskiviikkona 22.4. Helsingin Musiikkitalolla.

”Trafi haluaa olla mukana kehittämässä digitaalista Suomea ja varmistaa, että Trafin tietovarannot vastaavat myös tulevaisuuden tarpeisiin. Digitaalisuus tukee koko liikennesektorin kehittymistä ja kannustaa uudenlaiseen tekemiseen sekä synnyttää uutta liiketoimintaa,” totesi Wihlman.

Trafi Tieto 2015 -seminaarin aiheina olivat mm. Trafin tuottaman tiedon avulla syntyvät uudet liikenteen palvelut. Trafi avaa tietoa entistä laajemmin avoimeen käyttöön ja etsii uudenlaisia tapoja hankkia liikenteen tietoa. Trafi on strategiansa mukaisesti sitoutunut olemaan tiedon hyödyntämisen edelläkävijä.

Tiedon merkitys korostuu nimenomaan sen hyödyntämisessä.  Liikkumiseen liittyvät palvelut tarvitsevat kehittyäkseen kaikki digitaalisen tiedon muruset. Tietomassa syntyy viranomaisten, yritysten ja liikkujien tuottamista tiedoista, joita hyödyntäen yritykset ja kansalaiset voivat tehdä innovaatioita ja rakentaa palveluita.

”Liikennetiedolla ja aktiivisella tietopalveluiden tuottamisella pyrimme huolehtimaan siitä, että liikkumiseen liittyvät palvelukokemukset olisivat mahdollisimman yhtenäisiä ja digitaalinen tieto kulkee liikkujan mukana,” sanoi Trafin tietojohtaja Juha Kenraali puheenvuorossaan.

”Luottamus tietoon ja omien tietojen hallinta korostuvat entisestään. Luottamuksellinen tieto, esimerkiksi henkilötieto kuuluu jatkossakin viranomaisten hallinnoitavaksi,” Kenraali totesi.

Erilaiset sähköiset palvelut ovat jatkossa oletusarvo, eivät enää lisäarvo. Trafin tietoja käytetään yhä enemmän palveluissa, jotka kohdennetaan kuluttajille henkilötietoja hyödyntäen. Nämä palvelut auttavat esimerkiksi hankkimaan ajoneuvoon oikeat varaosat, huollot tai tilaamaan muita tiettyyn ajoneuvoon kohdennettuja palveluja. Trafin mahdollistamat palvelut synnyttävät yksityistä liiketoimintaa ja tarjoavat kuluttajille henkilökohtaisen ja omannäköisen palvelukokemuksen. Tämä kokonaisuus velvoittaa Trafin tiedot luovuttavana tahona panostamaan henkilötietojen suojaan liittyviin asioihin.

Lisätietoja

tietojohtaja Juha Kenraali, p. 029 5347 162, juha.kenraali (at) trafi.fi, twitterissä @JuhaKenraali

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon