Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Tieliikenteen ammattilainen toimii esimerkkinä liikenteessä

Eläköön

Tieliikenteen ammattilainen toimii esimerkkinä liikenteessä

Julkaistu: 24.05.2013 klo 11:24
Julkaisija: Eläköön

Liikenneturvallisuus lähtee meistä kaikista, mutta erityisesti ammatikseen ajavat ovat keskeisessä asemassa liikenneturvallisuuden parantamisessa. Eläköön ammattilainen –sivuilla ammattilaiset ovat voineet antaa omia lupauksiaan liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Eniten ammattilaiset lupasivat jättää riittävän turvavälin, toimia esimerkkinä liikenteessä, varautua matkaan keliolosuhteiden mukaan sekä olla antamatta kiireen vaikuttaa turvalliseen ajotapaan.

Eläköön ammattilainen -kampanja on viime syksystä lähtien herätellyt tieliikenteen ammattilaisia toimimaan henkilökohtaisesti liikenneturvallisuuden edistämiseksi mm. tekemällä lupauksia Eläköön ammattilainen -sivuilla. Kampanjan päättyessä lupauksensa on antanut vähän yli 100 henkilöä – lupauksia he antoivat lähes 250.

Ammattilainen ennakoi

Ammattilaisten lupauksissa korostui ennakointi, turvallisuus, sääntöjen noudattaminen, rauhallisuus ja muiden huomioon ottaminen.

• Positiivisella asenteella eteenpäin, kevyellä kaasujalalla ja muut huomioon ottaen. – linja-autonkuljettaja
  • Aina ajaessani pyrin pitämään tarpeeksi pelivaraa, jonka ansiosta ajaminen on joustavaa ja kiireetöntä. Tavoittelen tietoisesti turvallisuutta ja vältän vaaratilanteisiin joutumista. En aja ylinopeutta. – linja-autonkuljettaja
  • Kiinnitän erityistä huomiota jalankulkijoihin, pyöräilijöihin ja mopoilijoihin. Varsinkin lasten turvallisuus on lähellä sydäntä. Keinoina risteysalueiden ja taajamien alempien rajoitusten sekä suojatiesääntöjen tinkimätön noudattaminen. Lupaus voimassa sekä töissä että siviilissä. – kuorma-autonkuljettaja
  • Lupaan olla suvaitsevaisempi ja kärsivällisempi sekä lupaan ottaa entistä enemmän muut huomioon liikenteessä. Liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta voin myös joustaa oikeuksistani. – kuorma-autonkuljettaja

Eläköön-liikenneturvallisuuskampanja kokoaa liikenteen toimijat

Eläköön ammattilainen -kampanja on osa laajempaa Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjaa. Sen tarkoituksena on kannustaa tieliikenteen ammattilaisia toimimaan liikenneturvallisuuden puolesta, toimimaan esimerkkeinä liikenteestä ja tekemään liikennekulttuuristamme vastuullisempaa. Kampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, Liikenneturva, Linja-autoliitto, Rahtarit, Suomen Autokoululiitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Taksiliitto ja C.A.S.H.-projekti.

www.eläköön.fi/ammattilainen
www.facebook.com/elakoon

Lisätietoja
viestintäpäällikkö, ylikonstaapeli Jussi Pohjonen, Liikkuva poliisi, puh. 071 878 2052, jussi.pohjonen(at)poliisi.fi
viestintäpäällikkö Elina Uotila, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, puh. 020 618 5204, elina.uotila(at)trafi.fi

Eläköön-liikenneturvallisuuskampanjan tarkoituksena on kannustaa ihmisiä toimimaan liikenneturvallisuuden puolesta ja tehdä liikennekulttuuristamme vastuullisempaa. Laajasti viranomais- ja järjestötahot yhdistävä Eläköön-kampanja sisältää kaikki liikenne- ja liikkumismuodot, tie- ja vesiliikenteen lisäksi siis myös raideliikenteen, ilmailun ja ylipäätään ihmisen liikkumisen kokonaisuudessaan.