Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Tavoitteena ilmailun sääntelyn keventäminen – korkeasta turvallisuustasosta tinkimättä

Trafi

Julkaistu: 09.02.2016 klo 10:30
Julkaisija: Trafi

Toimiva ja tehokas lentoliikenne tukee Suomen talouden kasvu- ja kehitysmahdollisuuksia. Keskeisenä lähtökohtana on matkustajien tarpeiden huomioon ottaminen turvallisuusnäkökulmaa unohtamatta.

”Trafin toimintaa ohjaa visio vastuullisesta liikenteestä. Toimimme sen puolesta, että yhteiskunnassa ihmiset, tavarat ja tieto kulkevat turvallisesti, kestävästi ja sujuvasti. Suorituskykyinen liikennejärjestelmä luo perustan yhteiskunnan hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle” sanoi Trafin pääjohtaja Kari Wihlman avatessaan Trafi ILMA2016-seminaarin tänään tiistaina 9.2. Scandic Parkissa Helsingissä.

Ilmailun turvallisuustyötä tehdään entistä enemmän sekä Euroopan tasolla että maailmanlaajuisesti.  ”Ilmailun turvallisuustyön kehityskaari on nyt siinä vaiheessa, että meidän on kohennettava valmiutta kohdata odottamattomia tilanteita”, totesi ilmailujohtaja Pekka Henttu samassa tilaisuudessa.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn perusasetuksen muutos on tällä hetkellä käsiteltävänä EU:n Neuvostossa. Trafi osallistuu uudistustyöhön tiiviissä yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. ”Tavoitteena on varmistaa Suomen näkemysten läpimeno – eli viranomaisuuden uudistaminen ja sääntelyn keventäminen korkeasta turvallisuustasosta tinkimättä. Tämä on Suomelle tärkeä tavoite”, korosti Wihlman.

Ilmailun turvallisuustaso Suomessa hyvä

Toimijoiden turvallisuuskulttuuri ratkaisee sen, kuinka turvallista ilmailu Suomessa on. Suomessa turvallisuustaso on pysynyt aikaisempien vuosien tapaan hyvänä, tosin yleisilmailussamme vakavien vaaratilanteiden määrä on edelleen huolestuttavan korkea. ”Turvallisuudentunteeseen ei kuitenkaan ole syytä tuudittautua. Hyvätkään tilastot eivät takaa turvallisuutta, vaan turvallisuus joudutaan joka päivä varmistamaan uudelleen”, sanoi Wihlman.

”Tulevaisuuden turvallisuustyötä ajatellen on pidettävä huoli siitä, että vähintäänkin nykyinen turvallisuustaso säilyy, jos kasvuennusteet toteutuvat. Tämä vaatii toimintatapojen kehittämistä sekä toimijoilta että viranomaiselta, sillä vanhat eväät on jo syöty” totesi Henttu. ”Toimijoiden vastuu korostuu edelleen. Heidän on pystyttävä pitämään turvallisuusriskinsä alhaisina, silloin ytimessä on turvallisuusjohtaminen. Viranomaistoiminnan painopiste on arvioida toimijoiden turvallisuusjohtamisen suoriutumista.”

Lisätietoja

Suomen ilmailun tila 2015 http://katsaukset.trafi.fi/media/katsaukset/ilmailu/suomen-ilmailun-tila-2015.pdf

ilmailujohtaja Pekka Henttu, pekka.henttu@trafi.fi, p. 029 5346 031. Twitterissä https://twitter.com/PekkaHenttu

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/