Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Tasoristeys – juna ei pysähdy, pysähdy sinä

Trafi

Tasoristeys – juna ei pysähdy, pysähdy sinä

Julkaistu: 09.06.2011 klo 11:57
Julkaisija: Trafi

Tasoristeys. Juna tulossa aikataulun mukaan vasta minuutin päästä? Kiire painaa päälle. Kyllä tästä vielä yli ehtii. Väärin!

Tasoristeysonnettomuuksien syynä on usein väärä tilannearvio tai tietoinen riskinotto. Kokemattomuus tai olosuhteet eivät kelpaa selitykseksi tasoristeysonnettomuuksiin, sillä suurin osa onnettomuuksista tapahtuu hyvällä säällä, tutussa tasoristeyksessä ja kokeneelle autoilijalle. Huolimattomuus tai väärä asenne tappaa.

Yksiselitteinen vastuu tasoristeyksen ylittämisen turvallisuudesta on aina ajoneuvon kuljettajalla. Hänen tulee lähestyä tasoristeystä aina siten, että voi pysäyttää ajoneuvonsa ennen radan ylittämistä. Kuljettajan vastuuta ei poista edes tasoristeyksen varoitusjärjestelmä. Karua kieltä vastuuttomasta tasoristeyskäyttäytymisestä kertoo osaltaan se, että viime vuonna puomeja rikottiin jopa yli 200, esim. lähtemällä ylittämään tasoristeystä liian myöhään.

Junan pysähtymismatka on 140 km tuntivauhdilla yli kilometri. Äkkitilanteessa junalla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta väistää tai pysähtyä nopeasti.

Tasoristeysonnettomuudet vähentyneet

Tasoristeysonnettomuuksia on tapahtunut alkuvuonna 2011 edellisiä alkuvuosia vähemmän. Tänä vuonna on tapahtunut yksi kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus, kaikkiaan tasoristeysonnettomuuksia on ollut 6. Tasoristeysonnettomuuksien määrä on vähentynyt vuodesta 2008, jolloin tapahtui 58 onnettomuutta (2009, 34 ja 2010, 33).

Yksittäistä syytä onnettomuusmäärän vähenemiseen ei ole osoittaa. Onnettomuudet ovat vähentyneet erityisesti satamissa ja yksityisraiteilla. Vuosaaren sataman avaaminen vähensi tasoristeysonnettomuuksia tilastollisesti viidellä vuosittain. Myös tasoristeysten poistaminen ja varoitusjärjestelmien määrän lisääminen ovat vaikuttaneet osaltaan onnettomuusmääriin.

Tasoristeysonnettomuuteen liittyy aina kohtalokkaiden henkilövahinkojen vaara. Lisäksi tasoristeysonnettomuudesta voi seurata suuronnettomuus, jos juna suistuu onnettomuuden seurauksena raiteilta.

Tasoristeyksiä poistetaan jatkuvasti

Liikennevirasto on poistanut tasoristeyksiä valtion rataverkolta pääosin ratahankkeiden yhteydessä. Viime vuonna niitä poistettiin 219, Seinäjoki–Kokkola ja Parikkala–Joensuu -rataosilta 22 sekä 36 Tornion ja Kolarin väliltä. Tänä vuonna on suunniteltu poistettavan 80 tasoristeystä, eniten rataosilta Seinäjoki–Oulu, Tornio–Kolari sekä Parikkala–Joensuu. Vuoden 2010 lopussa tasoristeyksiä oli yhteensä 3 172. Tasoristeysten määrä painuu alle kolmen tuhannen aikaisintaan vuonna 2013.

Vuosittain noin 10 tasoristeykseen asennetaan varoitusjärjestelmä eli puolipuomi- tai ääni- ja valovaroituslaitos. Sellainen on kuitenkin vain joka neljännessä tasoristeyksessä.

Liikennevirasto on osaltaan ollut vaikuttamassa liikennekäyttäytymiseen Iisalmen lasten liikennepuistossa, jossa voi harjoitella turvallista radan ylittämistä erilaisissa tasoristeyksissä leikkijunan avulla.

Trafin nettisivuilta osoitteesta www.rautatieturvallisuus.fi on saatavissa rautatieturvallisuusaineistoa koulujen liikenneturvallisuuskasvatusta varten.

Kansainvälisesti tasoristeysturvallisuuden puolesta

Kansainvälistä tasoristeyspäivää vietetään tänään 9.6.2011. Päivän aikana tiedotetaan ja kampanjoidaan tasoristeysturvallisuuden puolesta yli 40  maassa ympäri maailmaa. Tänä vuonna erityistä huomiota kiinnitetään tasoristeyksen ylittäjän vastuuseen. Käyttäytymisen muutos turvallisuushakuisempaan suuntaan vähentäisi onnettomuuksia.

Suomessa tasoristeysturvallisuudesta muistuttavat tietoiskut kuuluvat radiokanavilla heinäkuun alkuun asti. Tietoiskut pyörivät myös Spotify-musiikkipalvelussa.

Tasoristeyskampanjassa ovat mukana Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, Liikenneturva ja Liikennevakuutuskeskus.

Lue lisää tasoristeysturvallisuudesta www.varotasoristeystä.fi

Lisätietoja

liikenneturvallisuusjohtaja Kari Alppivuori, Trafi, puh. 020 618 6812, kari.alppivuori(at)trafi.fi
tekninen johtaja Markku Nummelin, Liikennevirasto puh. 020 637 3971, markku.nummelin(at)liikennevirasto.fi