Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Tarkista omat ajokorttitiedot tai tilaa ajokorttiote sähköisesti

Trafi

Tarkista omat ajokorttitiedot tai tilaa ajokorttiote sähköisesti

Julkaistu: 05.10.2016 klo 09:20
Julkaisija: Trafi

Trafin sähköisestä asiointipalvelusta voi nyt tarkistaa omat ajo-oikeus- ja ajokorttitiedot. Palvelusta voi myös tulostaa maksutta ajokorttiotteen, joka toimii virallisena asiakirjana.

”Mahdollisuus tulostaa oma ajokorttiote suoraan sähköisistä palveluista helpottaa ja nopeuttaa asiakkaan asiointia huomattavasti. Itse tulostetun otteen voi esittää edelleen koulutusta, työpaikkaa tai muuta ajokorttiasiaa varten”, kertoo asiantuntija Päivi Väisänen.

Sähköisistä palveluista maksutta tulostettava ajokorttiote on Trafin virallinen asiakirja. Ote tulostuu pdf-muotoisena ja sen voi tulostaa suomen-, ruotsin- tai englanninkielisenä.

Mikäli ajokorttiotteen tarvitsee leimattuna ja allekirjoitettuna esimerkiksi ulkomaan viranomaisia varten, voi sen tilata Trafin asiakirjapalvelusta. Trafin asiakirjapalvelusta tilattu ote on maksullinen.

Viime vuonna ajokorttiotteita tilattiin yhteensä reilut 7 000 kappaletta.

Nyt mukana omat ajo-oikeus- ja ajokorttitiedot

Trafin sähköisessä asiointipalvelussa voi tarkastella myös omia ajokorttiin ja ajo-oikeuteen liittyviä tietojaan. Omien tietojen ajokorttiosiosta näkee ajo-oikeuden ja -kortin nykytilanteen sekä niiden historiatietoja. Osiosta löytyy niin ikään mahdolliset ajoluvat, ajo-oikeuspäätökset sekä toimitetut asiakirjat.

Vuonna 2013 voimaan tullut ajokorttilaki muutti korttien voimassaolosääntöjä, joten jos nykyinen ajokortti on myönnetty ennen 19.1.2013, se on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka kortissa olisikin myöhäisempi päättymisaika.

Trafi kehittää sähköisiä asiointipalveluitaan jatkuvasti, esimerkiksi loppuvuodesta mukaan ovat tulossa tieliikenteen ammattipätevyystiedot.

Palvelun käyttö edellyttää tunnistautumista.

Trafin sähköiset palvelut

Ajokortin voimassaolo

Ajokorttineuvonnan p. 029 534 5113

yksikönpäällikkö Kirsi Pulkamo, p. 029 5347 223, kirsi.pulkamo(at)trafi.fi