Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Taksinkuljettajien uudet lääkärintodistusvaatimukset koskevat myös alle 70-vuotiaita kuljettajia

Trafi

Julkaistu: 07.07.2014 klo 11:34
Julkaisija: Trafi

Kesäkuun alussa 1.6.2014 tuli voimaan uusi määräys, jonka mukaan taksinkuljettajien toimintakyvystä tulee esittää lääkärinlausunto. Määräys liittyy asetukseen taksinkuljettajien ammattipätevyydestä, joka paitsi mahdollisti yli 70-vuotiaiden jatkamisen taksinkuljettajina, toi myös muutoksia kaikkien taksinkuljettajien lääkärintodistusten esittämiseen.

Uuden määräyksen mukaan taksinkuljettajien tulee esittää lääkärintodistus toimintakyvystään aina silloin, kun taksinkuljettajan tarvitsee toimittaa normaali lääkärintodistus ajokyvystään. Lääkärintodistus toimintakyvystä ei siis koske pelkästään iäkkäitä kuljettajia. Todistus tarvitaan aina ensimmäistä taksinkuljettajan ajolupaa haettaessa sekä 45 vuoden iästä lähtien viiden vuoden välein lupaa uusittaessa.

Ajokorttitarkastus ja toimintakykytarkastus voivat toteutua samalla lääkärikäynnillä, mutta voivat olla myös eri tarkastuksia eri lääkärien toimesta.

Kaikki lääkärinlausunnot, niin taksinkuljettajien toiminta- kuin ajokyvystäkin, tulee toimittaa oman asuinkunnan poliisille.

Toimintakyvyn arvioinnilla varmistetaan taksinkuljettajan mahdollisuudet hyvään asiakaspalveluun

Toimintakyvyn arvioinnin tarkoituksena on varmistaa, että taksinkuljettajat pystyvät auttamaan asiakkaita autoon ja autosta pois sekä nostamaan matkatavaroita. Invataksin kuljettajan on myös pystyttävä auttamaan matkustajaa portaissa.

Lääkärintarkastuksessa huomio kohdistetaan selkään ja raajoihin esimerkiksi kumartumis- ja nostamistilanteissa. Normaali kunto riittää hyvin. Trafi muistuttaa, että omasta kunnosta huolehtimiseen kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, sillä taksinkuljettajien työhön kuuluu varsin paljon istumista, mikä ei ole pitkän päälle terveellistä.

Trafin määräys taksinkuljettajien toimintakyvyn lääkärinlausunnosta: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2676/laakarinlausunto_taksinkuljettajan_toimintakyvysta

Tutustu myös Trafin aikaisempaan tiedotteeseen: Taksinkuljettajien uusi lääkärintarkastusmääräys käyttöön kesäkuun alussa http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2656/taksinkuljettajien_uusi_laakarintarkastusmaarays_kayttoon_kesakuun_alussa

erityisasiantuntija Mikael Ojala, p. 029 534 6175, mikael.ojala(at)trafi.fi
johtava asiantuntija Ari Herrala, p. 029 534 5561, ari.herrala(at)trafi.fi