Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Syyskuu tulee yllättävän nopeasti – kuorma-autonkuljettaja, onko ammattipätevyyskortti jo taskussa?

Trafi

Julkaistu: 09.06.2014 klo 10:41
Julkaisija: Trafi

Kuorma-autonkuljettajien ammattipätevyyden siirtymäaika päättyy 10.9.2014. Syyskuun alkuviikoille on odotettavissa kortinhakuruuhkaa, joten oma kortti kannattaa hakea jo hyvissä ajoin, muistuttaa Trafi.

Siirtymäajan päättymisen jälkeen, 10.9.2014 alkaen kuorma-autonkuljettajilla, jotka ajavat ammattipätevyyden alaisia ajoja*, on oltava ammattipätevyyskortti tai merkintä ammattipätevyydestä ajokortissa. Jos jatkokoulutusta ei ole suoritettu ja merkintää ajokorttiin tai ammattipätevyyskorttia saatu tähän päivään mennessä, kuorma-autoa ei lähtökohtaisesti saa kuljettaa kaupallisessa liikenteessä.

Ammattipätevyyden ylläpito vaatii kuljettajalta jatkokoulutusta viisi päivää viiden vuoden aikana. Pätevyys on voimassa aina viisi vuotta kerrallaan tai siihen asti, kun henkilön ajo-oikeus on voimassa.

Ammattipätevyystiedot kätevästi netistä

Kuorma-autonkuljettajat voivat muiden ammattikuljettajien tavoin tarkistaa omat ammattipätevyystietonsa maksutta Trafin nettipalvelusta. Palvelu auttaa omien tietojen hallinnassa, siitä voi tarkistaa perus- ja jatkokoulutustiedot esim. kuinka monta päivää ammattipätevyyskoulutuksesta on suoritettu. Tiedot voi tarvittaessa myös tulostaa. www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut

Lisätietoja Trafin ammattiliikenteen palvelunumerosta 029 534 5116. Myös Trafin palveluntuottaja Ajovarma palvelee ammattipätevyyteen liittyvissä kysymyksissä numerossa 075 323 2000 (vaihde) tai www.ajovarma.fi/ammattiliikenne

* Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 273/2007, 2 §