Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Suomi hännillä tieliikenteen turvallisuuskehityksessä kansainvälisesti

Trafi

Suomi hännillä tieliikenteen turvallisuuskehityksessä kansainvälisesti

Julkaistu: 04.06.2013 klo 13:01
Julkaisija: Trafi

Kansainvälisen liikennefoorumin (ITF) vuotuisen tieliikenneraportin perusteella Suomella on vielä parannettavaa tieliikenneturvallisuudessa. ITF julkaisi Leipzigissä 23.5.2013 raportin, jossa vertailtiin tieliikenteen liikenneturvallisuutta 37:ssä, pääosin OECD-maassa.

Tieliikennekuolemien vähenemisen kehitys vuosina 2000–2011 ei mairittele Suomea.  Suomi on vertailussa kuudenneksi viimeinen, perässään Israel, Yhdysvallat, Kolumbia, Malesia ja Etelä-Afrikka. Listan kärkipäässä ovat Espanja, Islanti, Portugali, Luxemburg ja Tanska, jotka ovat onnistuneet vähentämään tieliikennekuolemia eniten tarkastelujakson aikana.

Tavoitteista ollaan jäämässä

Suomi on EU:n tapaan sitoutunut puolittamaan tieliikennekuolemat vuoteen 2020 mennessä. Suomen tavoitteena on, että vuonna 2020 tieliikennekuolemia on enintään 136. Viime vuonna tieliikenteessä kuoli alustavan tiedon mukaan 255 ihmistä.

”Nykyisellä kehityksellä asetettuja tavoitteita ei tulla saavuttamaan”, sanoo johtaja Sami Mynttinen: ”Eteläeurooppalaisten maiden hyvä tulos selittyy tarkastelujakson alun kehnolla turvallisuustilanteella. Toisaalta positiivinen kehitys ja onnistumiset ovat tehneet liikenneturvallisuudesta poliittisesti mielenkiintoista näissä maissa.”

Vastaavaa positiivista nostetta tieliikenteen turvallisuuteen tarvitaan nyt Suomeenkin. Tuoreet suunnitelmat, periaatepäätökset ja linjaukset tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi täytyy saattaa maaliin. Trafi toimii vahvasti edistääkseen valtioneuvoston periaatepäätöstä tieliikenteen turvallisuuden parantamisesta mm. tukemalla alkolukkojen vapaaehtoisen käytön laajentamista. On osoitettu, että alkolukot estävät konkreettisesti rattijuopumusta ja niitä käyttäneet uusivat rattijuopumuksia huomattavasti muita harvemmin.

Moottoripyöräilijät riskiryhmänä

ITF:n raportin mukaan kymmenen vuoden aikana jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden kuolonkolarit ovat vähentyneet autoilijoiden kuolonkolareita hitaammin. Raportin mukaan motorisoitujen kaksipyöräisten onnettomuuksissa kuolleiden määrä on kaksinkertaistunut Suomessa vuodesta 2000 vuoteen 2011. Merkittävä selittävä tekijä on se, että samaan aikaan liikenteessä olevien mopojen ja moottoripyörien määrä on 2,5-kertaistanut.

”Suomessa on yhä enemmän uusia keski-ikäisiä moottoripyöräilijöitä. He ovat aikanaan kenties kokeilleet kaksipyöräistä, saaneet ajo-oikeuden moottoripyörään henkilöauton ajokortin myötä, ja nyt he ostavat mielellään heti ison moottoripyörän. Tämä näkyy myös onnettomuustilastoista”, toteaa Mynttinen.

johtaja Sami Mynttinen, puh. 029 5345 555, sami.mynttinen(at)trafi.fi

http://www.internationaltransportforum.org/Pub/pdf/13IrtadReport.pdf – Road Safety Annual Report 2013 (IRTAD)
http://www.lvm.fi/julkaisu/-/view/3113967 – Tavoitteet todeksi. Tieliikenteen turvallisuussuunnitelma vuoteen 2014
http://valtioneuvosto.fi/toiminta/periaatepaatokset/periaatepaatos/fi.jsp?oid=371447 – Valtioneuvoston periaatepäätös tieliikenneturvallisuuden parantamisesta 5.12.2012