Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Suomalainen jäljitysinnovaatio haastaa perinteiset GPS- ja viivakoodiratkaisut kansainvälisessä logistiikassa

Julkaistu: 17.06.2013 klo 08:15
Julkaisija: Viestintäyhtiö Ingressi

Suomalainen Vilant Systems on kehittänyt uudenlaisen seurantalaitteen ja -palvelun kansainvälisten logistiikkavirtojen hallintaan. Ainutlaatuista keksinnössä on sen kustannustehokkuus ja hyödynnettävyys myös lentokuljetusten seurantaan. Logistiikkajärjestelmiin erikoistunut Vilant odottaa innovaatiosta merkittävää kansainvälistä kasvua.

Vilant Tracker -niminen laite on ainoa GSM-teknologiaan perustuva paikannuslaite, jolle on myönnetty EASA:n (European Aviation Safety Agencyn) turvallisuussertifikaatti sen soveltuvuudesta myös lentorahtien seurantaan.

– Teknologian yksinkertaisuus, helppo käytettävyys  ja kansainvälisten pilottiyritysten kokemukset ovat jo osoittaneet, että keksintömme on kustannustehokkaampi vaihtoehto perinteisille GPS- ja viivakoodipohjaisille lähetystenseurantajärjestelmille. Lisäksi se mahdollistaa tavaravirtojen seurannan riippumatta siitä, mitä kuriiria tai logistiikkapalvelua yritys haluaa kulloinkin käyttää, kertoo tuotejohtaja Antti Känsälä Vilantista.

Vilant on kehittänyt laitetta hiljaisuudessa muutaman vuoden ajan yhdessä Sveitsin postin ja Swisscomin kanssa. Laitteen pilottikäyttäjinä on viimeisen vuoden aikana ollut parikymmentä globaalisti toimivaa teollisuus- ja logistiikkayritystä. Suomesta pilottiasiakkaana on ollut mm. ABB. Seurantalaite ja siihen liittyvä palvelukokonaisuus tuodaan markkinoille tulevana syksynä – ensimmäisenä maailmassa.

– Koska tuotteellamme on vahva patentti, vastaavaa tuotetta ei markkinoilla ole ja pilottiasiakkaidemme kokemukset ovat olleet kiitettäviä, näemme tässä merkittävän tilaisuuden kiihdyttää kansainvälistä kasvuamme, kertoo Vilantin toimitusjohtaja Ville Kauppinen.

Vilant Tracker on hieman luottokorttia suurempi laite, jossa yhdistyvät GSM-lähetin, kiihtyvyysanturit, valoanturi ja erityisohjelmisto. Laite kirjautuu määräajoin GSM-verkkoon jättäen kevyen signaalin sijainnistaan, myös sisätiloista. Kiihtyvyysanturit tunnistavat kuljetusmuodon ja kertovat, milloin laitteen täytyy sulkeutua ja milloin taas käynnistyä. Valoanturi paljastaa, jos lähetys on kuljetuksen aikana avattu. Yksinkertainen teknologia mahdollistaa sen, että laite on akkukestoltaan pitkäikäinen, käytettävissä joka puolella maailmaa ja kustannukseltaan edullinen.

– Laite on uudelleenladattava, nopeasti käyttöönotettava ja maksaa vain joitakin kymmeniä euroja, joten sen kustannus on lähes olematon. Kuitenkin sillä voi helposti saavuttaa satojen tuhansien eurojen päivätason säästöjä, kun tuotanto- tai toimitushäiriöihin voidaan puuttua proaktiivisesti. Esimerkiksi tehtaan tuotannonsuunnittelijalle reaaliaikainen seuranta paljastaa heti, jos jokin materiaalitoimitus jää jälkeen suunnitellusta aikataulusta, kuvaa Känsälä Vilant Trackerin hyötyjä.

Antti Känsälä
Director Products, Vilant Systems Oy
antti.kansala@vilant.com

Liitteet osoitteessa http://bit.ly/10VXcCb
> Kuvia Vilant Tracker -laitteesta (
> Kuvia lähetysten karttaseurannasta
> Kuva Antti Känsälä
> Vilant-logo

Vilant Systems Oy (www.vilant.com) on suomalainen, kansainvälisesti arvostettu logistiikka-alan ja teollisuuden RFID-ratkaisujen toimittaja. Yrityksellä on toimistot Suomessa, Sveitsissä ja Ruotsissa. Vilantin teknologiaa käytetään yli 600 kohteessa 30 maassa ympäri maailman. Yritys on listattu useana vuonna Deloitte Fast 50 -kasvuyrityslistauksen nopeimmin kasvavien yrityksen joukkoon. Vuonna 2011 Vilant valittiin teknologiayritysten Red Herring -kilpailussa Euroopan 100 kiinnostavimman yrityksen joukkoon. Vilantin asiakkaita ovat mm. Metso Paper, STX Europe, Swiss Post, Stora Enso, Nokia, Würth ja ABB.

Viestintäyhtiö Ingressi (www.ingressi.fi) on monipuolisten viestintäpalvelujen tuottamiseen erikoistunut yritys. Ingressin palveluja ovat hyödyntäneet mm. Scanbox Entertainment Finland, Finnish Film & Audiovisual Export - Favex, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY, Vilant Systems Oy, JCDecaux ja Espoon Kuvataiteilijat sekä suomalaisia mediayhtiöitä.