Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » S-ryhmän uuden päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksen peruskivi muurattiin Sipoossa

Skanska Oy

Julkaistu: 27.09.2013 klo 08:04
Julkaisija: Skanska Oy

S-ryhmän uuden päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksen peruskivi muurattiin Sipoon Bastukärrissä torstaina 26.9. iltapäivällä. Skanskan ja Lemminkäisen muodostama työyhteenliittymä Freeway rakentaa logistiikkakeskuksen, joka otetaan kokonaisuudessaan käyttöön vuonna 2018.

Logistiikkakeskuksen peruskiven muuraamiseen osallistuivat SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Vesa Kyllönen, elinkeinoministeri Jan Vapaavuori, Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas sekä Työyhteenliittymä Freewayn osalta Skanska Oy:n toimitusjohtaja Kenneth Nilsson sekä Lemminkäinen Oyj:n toimitusjohtaja Timo Kohtamäki.

Logistiikkakeskus on tällä hetkellä yksi suurimmista rakennusprojekteista Suomessa. Sen pinta-alaksi tulee noin 189 000 bruttoneliömetriä ja tilavuudeksi noin 3 400 000 kuutiometriä.

“Työmaan miesvahvuus tulee huipussaan olemaan 500 henkilöä, minkä lisäksi logistiikan automaatiojärjestelmää rakentaa 200 henkilöä. Kaiken kaikkiaan projekti luo työtä suoraan ja epäsuorasti arviolta noin 4 500 miestyövuotta koko suunnittelu- ja rakennusvaiheen aikana”, kertoo Nilsson.

Logistiikkakeskus on suunniteltu energiatehokkaaksi ja sille haetaan BREEAM-ympäristöluokitusta.

Hanke toteutetaan viidessä toisiinsa limittyvässä vaiheessa. Skanska ja Lemminkäinen osallistuvat työyhteenliittymään tasaosuuksilla.

Työyhteenliittymä Freeway ja S-ryhmän Logistiikkakeskukset Oy allekirjoittivat elokuussa 2013 sopimuksen logistiikkakeskuksen ensimmäisen vaiheen rakentamisesta projektinjohtourakkana. Ensimmäisen vaiheen rakennustyöt päättyvät kesällä 2016.

Skanska Talonrakennus Oy, aluejohtaja Vesa Tähti, puh. 040 501 6246, vesa.tahti@skanska.fi

Skanska Oy, viestintäpäällikkö Liisa Salmela, puh. 050 374 3070, liisa.salmela@skanska.fi

Lemminkäinen Oyj, johtaja, toimitilarakentaminen pääkaupunkiseutu, Jussi Niiranen, puh. 02071 53208, jussi.niiranen@lemminkainen.com

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, kiinteistöjohtaja Janne Rytkönen, puh. 010 76 82142, janne.rytkonen@sok.fi

Inex Partners Oy, toimitusjohtaja Jari Pousi, puh. 0400 870 056, jari.pousi@sok.fi

Skanskan peruskuvaus: Skanskan toiminta Suomessa kattaa rakentamispalvelut, asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen sekä julkisen sektorin elinkaarihankkeet. Rakentamispalveluihin kuuluvat talonrakentaminen, talotekniikkapalvelut sekä maa- ja ympäristörakentaminen. Virossa Skanskan toimintaan sisältyvät rakentamispalvelut ja asuntoprojektikehitys. Skanskan Suomen ja Viron liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2012 oli noin 980 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 2 460.

Lemminkäisen peruskuvaus: Rakennamme yhdessä asiakkaidemme kanssa toimivia, turvallisia ja terveellisiä olosuhteita asumiseen, työntekoon ja liikkumiseen. Markkina-alueemme on Pohjois-Eurooppa, ja palveluksessamme on noin 8 200 ammattilaista. Vuonna 2012 liikevaihtomme oli noin 2,3 miljardia euroa. Lemminkäinen Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.