Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » S-ryhmä ja Adven rakentavat yhdessä Euroopan edistyksellisintä energiateknologiaa hyödyntävän logistiikkakeskuksen

SOK

Julkaistu: 14.05.2013 klo 10:00
Julkaisija: SOK

S-ryhmä ja Adven Oy sopivat lämpö- ja kylmäenergian toimituksesta Sipoon Bastukärriin rakennettavaan uuteen, energiatehokkaaseen päivittäistavaroiden logistiikkakeskukseen. Advenin S-ryhmälle tuottama lämmitys- ja kylmäenergia tulee olemaan täysin hiilidioksidipäästöneutraali. Logistiikkakeskus valmistuu asteittain ja on käytössä kokonaisuudessaan vuonna 2018.

− S-ryhmän arvojen merkitys korostuu tässä hankkeessa, jossa vastuu ympäristöstä ja ihmisistä ohjaa tavoiteasetantaa ja suunnitteluratkaisuja. Energiaratkaisut niin kulutuksen kuin päästöjenkin osalta on suunniteltu vastaamaan parhainta käytössä olevaa tietotaitoa. Hankkeen suunnittelu on varsin tavoitteellista pyrkien vastaamaan pitkälle tulevaisuuden tarpeisiin. Se edellyttää tiivistä yhteistyötä johtavan energiatoimittajan kanssa, rakentamisen projektinjohtaja Juha Äijälä SOK:lta kertoo.

Vastuullinen energiantuotanto ja energian uudelleenkäyttö on sekä S-ryhmän että Advenin yhteinen päämäärä uuden logistiikkakeskuksen energiaratkaisun suunnittelussa. Logistiikkakeskuksen tarvitsema kylmäteho jakautuu ns. jääkaappi- ja pakkaskylmään, joiden varmennetuttuotantotehot ovat 11,1 MW ja 3,3 MW. Kylmän tuotannossa käytetään CO2-vapaata sähköä.

Uuden logistiikkakeskuksen lämmitysenergiaratkaisun lähtökohtana on mahdollisimman tehokas kylmän tuotannosta syntyvän energiavirran hyötykäyttö lämmityksessä. Kylmälaitoksen lauhde-energioista voidaankin hyödyntää kaikkiaan jopa 43%.

Lauhde-energian hyödyntämisen lisäksi rakennuksen alle toteutetaan uusi, mittava geolämpökenttä. Lauhdelämmöstä ja geolämpökentästä on saatavissa yhteensä 6,0 MW:n lämmitysteho ja uusi rakennus pystytäänkin lämmittämään käytännössä kokonaan lauhde-energian ja geolämmön avulla.

Energian toimitus alkaa logistiikkakeskuksen ensimmäisen vaiheen valmistuttua vuonna 2015.

− Uuden laitoksen käyttöönoton myötä Advenin rooli eräänä merkittävämpänä kylmäenergian tuottajana Suomessa vahvistuu entisestään. Yhteistyö S-ryhmän ja Advenin kesken on alkanut vuonna 2009, jolloin Adven toteutti lähes hiilidioksidittoman, Suomen suurimman maalämpöpumpun sisältävän energiaratkaisun Sipoon logistiikkakeskuksen ensimmäiseen vaiheeseen, sanoo myyntijohtaja Esa Mörsky AdvenOy:lta.

SOK Kiinteistötoiminnot
Kiinteistöjohtaja Janne Rytkönen, puh. 010 76 82142, janne.rytkonen@sok.fi
Rakennuttajapäällikkö Juha Äijälä, puh. 010 76 82158, juha.aijala@sok.fi
LVI-projketipäällikkö Jari Hotokainen, puh. 010 76 82254, jari.hotokainen@sok.fi

Adven Oy
Toimitusjohtaja Jussi Ojanen, puh. 050 453 6801, jussi.ojanen@adven.com
Myyntijohtaja Esa Mörsky, puh. 050 452 5377, esa.morsky@adven.com

S-ryhmä

S-ryhmä on suomalainen vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, jolla on laaja omistuspohja, yli 2 miljoonaa asiakasomistajaa. S-ryhmällä on yli 1600 toimipaikkaa Suomessa. S-ryhmän muodostavat alueelliset osuuskaupat ja niiden omistama Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) tytäryhtiöineen.

Adven Oy yrityksenä

Adven on luotettavia energiaratkaisuja ja kaukolämpöä toimittava energiayritys. Ratkaisut perustuvat asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla Adven toimittaa energiatuotteet luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden.Tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, kaasu, sähkö sekä muut asiakkaan edellyttämät tuotteet.Adven toimittaa energiaa Suomessa ja Virossa 162räätälöidyn laitoksen ja 46 kaukolämpöverkon voimin.www.adven.fi