Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Rovaniemeläisvalmisteinen eSled-sähkökelkka uusi mestaruutensa USA:ssa

Lapin AMK

Rovaniemeläisvalmisteinen eSled-sähkökelkka uusi mestaruutensa USA:ssa

Julkaistu: 14.03.2016 klo 11:11
Julkaisija: Lapin AMK

Lapin ammattikorkeakoulussa kehitetty sähkömoottorikelkka eSled on voittanut Clean Snowmobile Challenge -kilpailun Michiganissa Yhdysvalloissa. AMKin joukkue löin näin toistamiseen 20 pohjoisamerikkalaisen yliopiston joukkueet.

Kilpailussa mitataan sähkökelkkojen suorituskyvyn eri osa-alueita kuten kiihtyvyyttä, vetomassaa, vetokykyä, käsiteltävyyttä, muotoilua, päästöttömyyttä, kylmäkäynnistystä ja taloudellisuutta.

Lapin AMKin Arctic Power-tiimi keräsi palkintoja samaan malliin kuin viime vuonnakin, ja voitto tuli Range-testissä (kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee) ja kylmäkäynnistyksestä. Lisäksi eSled palkittiin parhaasta muotoillusta ja suunnittelukokonaisuudesta.

Kahdessa eri kuormanvetotesteissä Lapin AMKin tiimi tuli toiseksi Michigan Technical University ja South Dakota School of Mine and Technology –yliopistojen jälkeen. Näin ollen AMKin tiimin saavutukseksi tuli kokonaiskilpailun voitto toisena vuonna peräjälkeen.

Viime vuonna Lapin AMKin tiimi oli kautta aikain ensimmäinen eurooppalainen kilpailun 15-vuotisessa historiassa. Tänä vuonna kilpailutiimejä kelkkoineen on kokoontunut Michiganin Houghtoniin Lapin AMKin lisäksi 20 yliopistosta Yhdysvalloista ja Kanadasta.

Esled-projekti alkoi jo vuonna 2010 Arctic Power-tutkimusryhmässä, kun kyselyt päästöttömästä ja hiljaisesta kelkasta lisääntyivät. Kehitys kuluneina vuosina on ollut merkittävää ja kelkan kaupallistamiskonseptia valmistellaan paraikaa yhdessä Tekesin kanssa.

Arctic Power on Lapin AMKin talvi- ja kylmäteknologian tutkimusryhmä ja kehittämisympäristö.

• Tutkimusryhmän vetäjä Ari Karjalainen (paikan päällä): +358 04 510 8427, ari.karjalainen(ät)lapinamk.fi

Aiheesta aiemmin:

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki