Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Romutuspalkkiokokeilu purrut parhaiten maakunnissa

Trafi

Romutuspalkkiokokeilu purrut parhaiten maakunnissa

Julkaistu: 04.09.2015 klo 10:00
Julkaisija: Trafi

Heinäkuussa alkanut romutuspalkkiokokeilu alkoi ryminällä. Kokeiluun varatut kolme miljoonaa euroa loppuivat alle kahdessa kuukaudessa. Nyt kokeilulle on haettu viiden miljoonan euron lisärahoitus lisätalousarviossa. Kokeilun alun perusteella romutuspalkkio on purrut parhaiten maakunnissa.

Vaikka Uudellamaalla autojen ensirekisteröinnit ovat olleet kasvussa, ei romutuspalkkio ole toiminut siellä yhtä vahvana veturina uuden auton hankinnalle kuin maakunnissa. Heinä-elokuussa yli 40 % uusien autojen ensirekisteröinneistä tehtiin Uudellamaalla, kun taas romutuspalkkioista hieman yli 30 % on käytetty siellä. ”Vaikka Uudellamaalla romutuspalkkioita on käytetty määrällisesti eniten, on siellä romutuspalkkioiden määrä suhteutettuna kaikkien ensirekisteröityjen henkilöautojen määrään alhaisempi kuin muualla maassa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että pääkaupunkiseudulla ajoneuvokanta on muutenkin tuoreempaa kuin muualla Suomessa”, toteaa Juha Kenraali.

Ensirekisteröintimääriin suhteutettuna romutuspalkkio näyttäisi purreen parhaiten varsinkin Keski-Suomessa, Keski-Pohjanmaalla ja Lapissa. ”Tämän suuntaista tulosta osasimme odottaa. Näissä maakunnissa rekisterissä olevien autojen keski-ikä on yli 14 vuotta, kun taas Uudellamaalla keski-ikä on 11 vuotta”, kertoo Kenraali.

Romutuspalkkiokokeilun rahoittavat valtio ja autoala yhdessä

Valtion osuus on 1000 euroa ja autoala osallistuu vapaaehtoisella 500 euron korvauksella romutettavaa ajoneuvoa kohden. Kokeiluun oli alun perin varattu 3 M€. Nyt valtionvarainministeriö on hakenut kokeilulle 5 M€ lisärahoitusta lisätalousarviossa.  Jos lisämäärärahat romutuspalkkiokokeilulle myönnetään, tarkoittaa se kaikkiaan 8 000 henkilöauton romutuspalkkion hyödyntämistä kokeilun aikana.

Romutuspalkkion voi saada uuden henkilö- tai matkailuauton hankintaa varten, jos vie romutettavaksi oman, yli 10 vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle enintään 120 g/km hiilidioksidia päästävän ensirekisteröimättömän auton.

Lisätietoja

tietojohtaja Juha Kenraali, juha.kenraali@trafi.fi, p. 029 5347 162, Twitterissä @JuhaKenraali

johtava asiantuntija Anders Granfelt, anders.granfelt@trafi.fi, p. 029 5346 641

www.romutuskampanja.fi