Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Rengaspainevahdit tulevat uusiin autoihin marraskuussa

Trafi

Rengaspainevahdit tulevat uusiin autoihin marraskuussa

Julkaistu: 25.06.2014 klo 10:06
Julkaisija: Trafi

Marraskuusta 2014 alkaen kaikissa uusissa henkilöautoissa tulee olla EU-säädöksen mukainen rengaspaineen seurantajärjestelmä. Suomessa seurantajärjestelmä ollaan ottamassa käyttöön EU-säädöksen mukaisesti, mutta siihen liittyvät puutteet eivät automaattisesti ole hylkäysperuste katsastuksessa.

Rengaspaineiden seurantajärjestelmän tuomat hyödyt liikenteen turvallisuudelle on arvioitu olevan Suomen olosuhteissa niiden aiheuttamia kustannuksia suuremmat. Rengaspaineiden seurantajärjestelmällä voidaan kuitenkin saavuttaa tämän lisäksi myös muita hyötyjä, sillä liian alhaiset rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin, lisäävät polttoaineen kulutusta ja lyhentävät renkaiden käyttöikää.

Rengaspaineiden seurantajärjestelmä ilmoittaa kuljettajalle, jos paineet renkaassa poikkeavat oikeasta arvostaan. Näin kuljettajalle tarjoutuu entistä paremmat mahdollisuudet rengaspaineiden seurantaan ja ylläpitoon.

Seurantajärjestelmiä on aktiivisia ja passiivisia. Aktiivisissa järjestelmissä jokaiseen renkaaseen asennetaan paineanturi ja passiivisessa järjestelmä laskee renkaiden pyörimisnopeudesta, ovatko rengaspaineet sopivat.

”Kuluttajien tietoisuuden lisääminen renkaiden paineiden merkityksestä liikenneturvallisuus- ja ympäristöhyötyjen kannalta on tärkeää”, muistuttaa erityisasiantuntija Keijo Kuikka: ”Jatkossa erityisesti uuden auton ostajien tulee huolehtia siitä, että rengaspaineiden seurantajärjestelmällä on edellytykset toimia sekä talvi- että kesärenkaissa. Vanhempien autojen omistajien kannattaa vaikkapa kirjata ylös paineiden tarkastuksen ajankohdat, jotta rengaspaineet tulisivat tarkistettua tasaisin väliajoin.”

erityisasiantuntija Keijo Kuikka, p. 029 534 5518, keijo.kuikka(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki