Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Reittioppaan avoin data palkittiin vuoden ilmiönä

HSL Helsingin seudun liikenne

Reittioppaan avoin data palkittiin vuoden ilmiönä

Julkaistu: 02.12.2011 klo 10:19
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n jakama avoin aikataulutieto sekä sen pohjalta syntyneet palvelut valittiin MikroPC-lehden vuoden 2011 ilmiöksi. Valinnan perusteluissa todetaan, että HSL:n avaaman datan hyödyt näkyvät suoraan kuluttajille. Tiedon päälle on syntynyt monia hyödyllisiä ja hauskoja palveluita, joiden avulla joukkoliikenteen käyttäjä voi tarkastaa matkapuhelimestaan aikataulut, reitit tai vaikkapa lähimmän raitiovaunun sijainnin.

HSL haluaa edistää julkishallinnon tietovarantojen avoimuutta ja tarjoaa Reittioppaan avoimen ohjelmointirajapinnan tiedot kaikkien kiinnostuneiden käyttöön. Ohjeet rajapinnan käyttöön löytyvät HSL:n verkkosivuilta. Lisäksi sivuilla on lista palveluista, jotka ovat syntyneet Reittioppaan avoimen tiedon pohjalta. Tunnetuimpia näistä ovat Andropas ja ReittiGPS.

Keväällä HSL:n järjesti yhdessä Forum Viriumin Helsingin kanssa Mobiilikisan. Suosittu kisa poiki mobiililaitteiden käyttäjille monia palveluita, jotka helpottavat joukkoliikenteen käyttöä, pyöräilyä ja kävelyä. Kilpailuun osallistuneiden palveluiden aikataulu- ja reittitiedot perustuvat HSL:n ohjelmointirajapintojen tietoihin.

Kilpailussa palkittujen töiden joukossa on mm. ReittiGPS, joka hakee käyttäjän sijainnin perusteella reittiehdotukset haluttuun osoitteeseen. RouteClock-sovellus visualisoi Reittioppaan tietoja ja yhdistää reittiehdotukset kellotaulun muotoon. Seutuseikkailu-pelissä käyttäjä seikkailee aidossa kaupunkitilassa.

HSL:n Reittiopas on palvellut matkustajia jo kymmenen vuoden ajan. Nykyisin se on yksi Suomen tunnetuimmista ja suosituimmista verkkopalveluista. Taloustutkimus Oy:n vuotuisessa mittauk­sessa Reittiopas on sijoittunut toistuvasti Suomen verkkobrändien kärkikaartiin.

Lisätietoja: projektipäällikkö Jari Honkonen, puh.  040 501 4528

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.