Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Raskaan liikenteen tienvarsitarkastuksissa havaittujen puutteiden määrä kasvussa

Trafi

Julkaistu: 26.04.2012 klo 14:43
Julkaisija: Trafi

Raskaille hyötyajoneuvoille vuonna 2011 tehdyissä teknisissä tienvarsitarkastuksissa havaittiin noin 40 % ajoneuvoista puutteita. Vastaavasti vuonna 2010 ja vuosina 2008-2009 tarkastetuista ajoneuvoista puutteita havaittiin 30 % ajoneuvoista. Myös ajokieltojen määrä on kasvanut. Tiedot ilmenevät Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin seurantatilaistoista.

Tienvarsitarkastukset ovat EU:n edellyttämiä raskaiden hyötyajoneuvojen teknisen kunnon toteamiseksi tehtäviä tarkastuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Tieliikenteen liikenneonnettomuuksista yhdessä kolmasosassa osapuolena on  ollut ammattiliikenne. Vaikka tekninen vika ei useinkaan ole onnettomuuden syynä, on Trafin tavoitteena, että tieliikenteen ammattilaiset ottaisivat asenteen, että ajoneuvolla ei lähdetä liikkeelle, jos siinä on tekninen vika.

Ajokieltoon vajaat kaksi prosenttia tarkastetuista

Vakavista puutteista auto määrätään ajokieltoon. Vuosien 2010-2011 aikana ajokieltoon johtavia puutteita havaittiin 297 ajoneuvossa. Ulkomaalaisia näistä ajoneuvoista oli 37 %. Edellisen tarkastelujakson aikana eli vuosina 2008–2009 tällaisia puutteita havaittiin 266 ajoneuvossa, joista ulkomaalaisia oli 42 %.

Kaikkiaan vuosina 2010-2011 tarkastettiin yhteensä noin 16 600 kuorma-autoa ja niiden perävaunua sekä linja-autoa. Tarkastetuista ajoneuvoista oli suomalaisia  noin 9 850, venäläisiä vajaat 5 200, virolaisia noin 450 ja muita kansallisuuksia yhteensä yli 1 100 kappaletta. Vuosina 2008–2009 tarkastettiin kaikkiaan yli 17 100 ajoneuvoa.

Teknisten tienvarsitarkastusten kohteina ovat mm. jarrut, pakokaasujärjestelmät ja päästöt, ohjausjärjestelmä, valaisimet ja merkinantolaitteet, pyörät ja renkaat, jousitus, alusta, ajopiirturi, nopeudenrajoitin sekä polttoaine- ja öljyvuodot. Eniten puutteita on todettu valaisin- ja merkkivalolaitteissa sekä jarrujärjestelmissä. Suomalaisissa ajoneuvoissa selvästi eniten puutteita on valaisin- ja merkkivalolaitteissa, mutta venäläisissä puolestaan jarrujärjestelmissä.

Havainnoista raportoidaan EU:lle

Tienvarsitarkastuksista raportoidaan EU:lle joka toinen vuosi. Tarkastukset tehdään liikenteessä pistokokein, eivätkä ne saa olla syrjiviä. Käytännössä tarkastuksista vastaavat poliisi, Tulli ja rajavartiolaitos. Trafi tehtävänä on järjestää näiden avuksi katsastajia.

EU- ja ETA-maiden on ilmoitettava muissa EU ja ETA- maissa rekisteröidyn tai käyttöönotetun ajoneuvon vakavista vioista tai puutteellisuuksista suoraan ko. maan rekisteröintiviranomaisille, joka voi määrätä ajoneuvon katsastukseen omassa maassaan.

osastonjohtaja Björn Ziessler, puh. 020 618 5527, bjorn.ziessler(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki