Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Ranskassa testataan Xerox-ratkaisua, jossa joukkoliikenteen maksut suoritetaan turvallisesti älypuhelimella, ilman lippua

Xerox Oy

Julkaistu: 16.10.2015 klo 15:06
Julkaisija: Xerox Oy

Kaakkois-Ranskassa sijaitseva Valencen kaupunki testaa Xerox SeamlessTM -sovellusta paikallisliikenteessä. Kyseessä on helppokäyttöinen teknologia, joka mahdollistaa mobiilimaksamisen joukkoliikenteessä. Sovellus tarjoaa asiakkaille ja liikenteenharjoittajille uudenlaisen kaupunkiliikenteen mahdollisuudet.

Kesäkuun loppuun kestävässä pilottihankkeessa 150 asiakasta käyttää Xerox Seamless -sovellusta älypuhelimellaan. He matkustavat kaupungin busseilla, joita liikennöi Citéa ja joiden tilaaja on kaupungin joukkoliikenneyksikkö Valence Romans Déplacements (VRD).

“Xerox Seamless voi muuttaa matkustamisen Valencen kaupungissa. Se tarjoaa käyttäjille vaihtoehtoisen maksujärjestelmän, joka on sekä yksinkertainen että turvallinen”, sanoo kaupungin joukkoliikenneyksikön johtaja Marylène Peyrard. “Teknologia toimii kaikkien matkapuhelinoperaattorien puhelimissa, ja sen asentaminen liikennöintiverkkoon oli nopeaa ja helppoa.”

Kuinka järjestelmä toimii?

Xerox on asentanut NFC-lähikenttäviestintätarroja (NFC, Near Field Communication) VRD:n paikallis- ja kaukolinjojen busseihin. Käyttäjä lataa sovelluksen älypuhelimeensa, jossa on NFC-toiminnallisuus. Tämän jälkeen käyttäjä rekisteröityy Xeroxin Seamless-palveluun ja aktivoi käyttäjätilinsä. Matkustaessaan käyttäjän tulee vain koskettaa älypuhelimellaan Xerox Seamless -sovelluksen NFC-tarraa. Kosketuksen aikana NFC-tarra luo ja tallentaa salatun maksutapahtuman ja välittää sen älypuhelimeen. Jatkuva verkkoyhteys ei ole välttämätön – maksutapahtuma välitetään, kun verkkoyhteys on jälleen saatavilla.

“Ihmiset ovat tottuneet käyttämään älypuhelimia useisiin eri toimintoihin”, sanoo testiryhmään kuuluva asiakas Aline Leclerc. “Xeroxin uusi teknologia helpottaa bussilla matkustamista Valencessa ja Romansissa.”

Xerox Seamless perustuu patentoituun Xeroxin teknologiaan, ja sitä on mahdollista hyödyntää juna-, bussi- ja raitiovaunumatkustamisessa sekä liityntäpysäköinnissä ja yhteismatkustuksessa. Teknologia voi siis tavoittaa suuren joukon matkustajia.

“Xerox Seamlessin myötä Valence testaa teknologiaa, joka tarjoaa asukkaille uuden tavan liikkua kaupungissa”, sanoo Jo van Onsem, Xeroxin International Public Sector -liiketoimintaryhmän johtaja.

Xerox Seamless esiteltiin ensimmäisen kerran kesäkuussa vuoden 2015 UITP maailmankongressissa Milanossa. Teknologiaa ovat kehittäneet Xeroxin tutkimus- ja tuotekehittelytiimit Ranskan Grenoblessa ja Valencessa.

Tove Zilliacus, myyntijohtaja, Large Enterprise Operations (LEO), Xerox Oy, tove.zilliacus(at)xerox.com, puh. 040 586 9062

RSS-syötteen vastaanottamiseksi siirry osoitteeseen: http://news.xerox.com/rss

Seuraa keskustelua, toimialakuulumisia ja -näkemyksiä:

Xerox®, Xerox and Design® and Xerox SeamlessTM are trademarks of Xerox in the United States and/or other countries.

Xerox auttaa rakentamaan toimivampaa maailmaa. Hyödynnämme osaamistamme kuvantamisesta, liiketoiminnan prosesseista, analytiikasta, automaatiosta ja käyttäjäkeskeisyydestä ja rakennamme työnkulkuja, jotka edistävät tuottavuutta, tehokkuutta ja mukautuvuutta. Meillä on liiketoimintaa 180 maassa. Yli 130 000 työntekijäämme luovat merkityksellisiä innovaatioita ja tarjoavat liiketoiminnan prosesseihin liittyviä palveluita, tulostuslaitteita, ohjelmistoja sekä ratkaisuja, joista on todellista hyötyä asiakkaillemme – ja heidän asiakkailleen. Lue lisää osoitteessa www.xerox.com.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki