Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Posti uudistaa ruuan verkkokauppaa: ruokaostokset postin ja pakettien kanssa samalla kyydillä kotiovelle

Posti Group

Julkaistu: 24.05.2016 klo 12:09
Julkaisija: Posti Group

Posti on kehittänyt ruuan verkkojakelukonseptin, jossa ruuan kotiinkuljetus on yhdistetty perinteiseen posti- ja pakettijakeluun. Kylmäketju säilyy koko toimituksen ajan ruuan verkkokauppatoimituksiin suunnitelluissa laatikoissa. Palvelu toimii myös haja-asutusalueella.

Kuluttajille uusi palvelu tarkoittaa laajempia valikoimia myös haja-asutusalueella. Verkkokaupoille ja pientuottajille palvelu mahdollistaa laajemman asiakaskunnan. Palvelu otetaan käyttöön viidellä alueella kesän 2016 aikana.

- Verkkokauppa ja kotiinkuljetus tuo ison marketin valikoimat kotiin. Palvelu helpottaa merkittävästi esimerkiksi kotona asuvien vanhusten ja autottomien perheiden arkea, toteaa johtaja Sami Finne Postista.

Laajat valikoimat helpottavat myös erikoisempien raaka-aineiden tarvitsijoiden arkea. Palvelusta ovat kiinnostuneita esimerkiksi ruoka-allergikot, kotileipurit ja etnisen ruuan harrastajat. Haja-asutusalueen verkkokauppakuljetukset palvelevat usein myös kesäasukkaita.

Kuvio 1. Ensimmäisen vaiheen jakelualueet kesällä 2016

Kylmäketju säilyy koko toimituksen ajan

Kuljetuksissa Posti käyttää erityisesti ruuan verkkokauppatoimituksiin suunniteltuja laatikoita. Elintarvikkeiden kuljetukseen ja säilytykseen tarvittava kylmäketju säilyy koko toimituksen ajan.

Tuotteet ovat kuljetuslaatikoissa muovipusseissa, mutta pehmopaperit, juomakorit tai muut vastaavat tilaa vievät toimitetaan myyntipakkauksissa. Kuljetuslaatikoissa käytetään kylmägeelipakkauksia. Pakasteiden toimituksia pilotoidaan kesän 2016 aikana, ja laajennetaan syksyllä 2016. Alkoholipitoisia juomia ei lain mukaan saa kotiin kuljettaa eikä tupakkatuotteita saa myydä verkossa lainkaan.

Lämpötilasäädeltävät kuljetuslaatikot toimivat myös lääkkeiden kuljetuksessa

Postin uudet kuljetuslaatikot mahdollistavat myös muiden lämpötilasäädeltyjen tuotteiden, kuten lääkkeiden kuljetukset.

- Lääkkeiden sopivuuden kuljetusmuotoon arvioi aina apteekki, joka hoitaa myös lääkkeiden pakkaamisen eristettyyn laatikkoon. Lääkkeiden kuljetuksessa toimitaan aina apteekkien ohjeistusten mukaisesti. Taajama-alueilla voimme saavuttaa jopa saman päivän toimitukset, jota lääkkeitä tarvitsevat asiakkaat varmasti arvostavat, Finne kertoo.

Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe 9.00-16.30)

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.