Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Posti muistuttaa: rahaa ei saa lähettää onnittelukirjeissä

Posti Group

Posti muistuttaa: rahaa ei saa lähettää onnittelukirjeissä

Julkaistu: 26.05.2016 klo 12:37
Julkaisija: Posti Group

Kevään ja kesän juhlasesonki on onnittelukorttien ja pakettien kulta-aikaa. Kun sankaria tahtoo muistaa rahalahjalla, raha kannattaa laittaa saajan pankkitilille. Tavallisissa Kirjeissä rahaa tai muuta arvokasta ei saa postissa lähettää.

– Onnittelukortti ilahduttaa ja lahjarahan voi laittaa pankin kautta tilille. Rahaa voi lähettää postissa ainoastaan erikseen ostettuna Postivakuutettuna lähetyksenä, jolloin lähetys käsitellään erillään muusta lähetysvirrasta, Postin tuotepäällikkö Johanna Rouhe kertoo.

Kun postissa lähettää lahjatavaroita, tulee ne pakata hyvin. Tavallinen paperikuori ei kestä teräväreunaisia kirjoja eikä kovia esineitä. Kirjeenä voi lähettää alle 3 cm paksuisia tavaralähetyksiä paksussa tai pehmustetussa kuoressa. Yli 3 cm paksuiset lähetykset ovat paketteja. Pakettina lähetyksestä saa seurantakoodin ja sen kulun näkee Postin verkkosivuilta.

Valitse sopiva lähetystapa lahjalle

Postipaketti on perillä nopeasti, kotimaassa pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä lähettämisestä. Paketin voi lähettää pakettiautomaatilla, postissa tai Postin verkkopalvelun Helposti-koodin avulla. Verkkopalvelussa postimaksu valitaan näppärästi paketin mittojen mukaan, palvelun antama Helposti-koodi kirjoitetaan tarraan paketin päälle ja paketti jätetään jonottamatta postiin. Lähettämisen verkkopalvelu palvelee osoitteessa www.posti.fi/lahettaminen.

Kirjattu kirje sopii tärkeille kirjeille, joiden lähettämisestä tarvitaan kuitti tai joiden vastaanottamista halutaan seurata. Kirjattu kirje luovutetaan kuittausta vastaan vastaanottajalle tai tämän valtuutetulle viimeistään kolmantena arkipäivänä postittamisesta.

Jos lähetys sisältää helposti särkyvää tavaraa, sille pitää valita Helposti särkyvä -lisäpalvelu. Jotta lähetys kestää kuljetuksen, se on myös pakattava huolellisesti, lue lisää pakkausohjeista.

Lisätietoja medialle:
Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe 9.00-16.30)

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.