Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Posti esti taas postinjakelun - asiakkaat ja yritykset kärsivät

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti esti taas postinjakelun - asiakkaat ja yritykset kärsivät

Julkaistu: 13.11.2015 klo 17:47
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti on jatkanut tänään perjantaina työntekijöiden poistamista työpaikoilta. Postityöntekijöiden ei ole annettu tehdä normaalia työtään, kun he ovat kieltäytyneet perehdyttämästä SOL Henkilöstöpalvelut Oy:n vuokratyöntekijöitä lakkorikkureiksi. Postin viikon aikana aiheuttamat vahingot asiakkaille ja yrityksille ovat mittavat.

Esimerkiksi Helsingin Konalassa, Pasilassa ja Pakilassa tuhannet asiakkaat ja yritykset jäivät perjantaina ilman posteja. Postin johto pettää laittomilla työsuluilla asiakaslupauksia ja aiheuttaa merkittävää vahinkoa yhteiskunnalliselle peruspalvelulle.

Posti on asettanut tällä viikolla eri puolilla Suomea useilla eri paikkakunnilla kokonaisia työpaikkoja työsulkuun estämällä työntekijöitä tekemästä työtään. Postinjakelu on estetty eri työyksiköissä Helsingissä, Espoossa, Rovaniemellä, Torniossa, Kemijärvellä, Simossa, Kemissä, Oulussa, Punkalaitumella, Urjalassa, Kuopiossa, Savonlinnassa, Äänekoskella, Huittisissa, Lempäälässä, Orivedellä, Turussa, Raahessa, Salossa, Jyväskylässä, Hämeenlinnassa ja Tampereella.

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU pitää työsulkuja laittomina, koska Posti ei ole noudattanut työriitalain mukaista kahden viikon ilmoitusaikaa valtakunnansovittelijalle.

Työsulku ei ole työntekijöiden työtaistelu

PAU asetti viikko sitten laillisen koulutus, perehdytys- ja ylityökiellon niille työpaikoille, joihin tulee SOL Oy:n vuokratyövoimaa. Tämän jälkeen Posti on lähettänyt eri puolilla Suomea päivittäin työntekijöitä yksi kerrallaan kotiin ja estänyt heitä tekemästä työtään.

Posti on väittänyt julkisuudessa laittomia työsulkuja työntekijöiden työtaisteluksi. Tämä ei pidä paikkaansa. Työsulku on työnantajan painostuskeino, jolla työntekijöiltä estetään työnteko.

Heidi Nieminen, puheenjohtaja, puh. 050 340 3217
Riitta Pesonen, pääluottamusmies, puh. 044 514 2832

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, OpusCapitassa, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on noin 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki