Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Polkupyörää ostamassa? Tarkista heijastimet, valot ja kellot

Trafi

Polkupyörää ostamassa? Tarkista heijastimet, valot ja kellot

Julkaistu: 03.04.2013 klo 13:49
Julkaisija: Trafi

Kevät tuo kuhinaa polkupyöräkauppaan. Ostoaikeissa olevan tulisi tarkistaa myyjältä, että pyörä täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset, muistuttaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Erityisesti huomiota kannatta kiinnittää heijastimiin, valoihin ja soittokelloihin.

”Polkupyöräily on mainio liikkumismuoto sekä ympäristön että oman hyvinvoinnin kannalta”, huomauttaa johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner: ”Vastavalmistuneessa liikenteen turvallisuuden ja ympäristövaikutusten synergioita kartoittaneessa tutkimuksessa nousi myös esiin, että pyöräilijöiden määrän lisääntyminen parantaa pyöräilijöiden yleistä havaitsemista liikenteessä ja samalla yksittäisen pyöräilijän onnettomuusriski laskee.”

Polkupyörien vaatimustenmukaisuutta valvotaan

Trafi toteuttaa polkupyörien markkinavalvontakampanjan kesäkaudella 2013. Kampanjassa tarkastetaan pyöräliikkeissä esillä olevia pyöriä.

”Painotamme erityisesti polkupyöräkauppiaiden vastuuta kertoa kuluttajille siitä, mitä vaatimustenmukaiselta pyörältä odotetaan. Polkupyörien tulee olla liikkeessä vaatimustenmukaisessa kunnossa tai jos näin ei ole, tulee siitä olla merkintä pyörässä”, muistuttaa tarkastaja Erik Stålhammar: ”Tänä vuonna keskitymme erityisesti pyöräilijän näkymistä ja kuulumista turvaaviin asioihin eli heijastimiin, valoihin ja soittokelloihin.”

Trafi seuraa polkupyörien turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta säännöllisesti. Vuonna 2011 toteutetun kampanjan aikana eniten epäselvyyksiä löytyi polkupyörien ja niiden perävaunujen heijastimista, soittokelloista ja jarruista.

Polkupyöränostajan muistilista

Oman turvallisuutensa ja näkymisensä varmistaakseen kannattaa jokaisen polkupyörää hankkimassa olevan tarkistaa, että pyörässä on:

• jarrut
  • punainen takaheijastin
  • valkoinen etuheijastin
  • ruskeankeltaiset poljinheijastimet
  • ruskeankeltaiset sivuheijastimet tai heijastavat renkaiden sivut
  • valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä etuvalaisin, mikäli sellainen on polkupyörään kiinnitetty
  • punaista valoa näyttävä takavalaisin, mikäli sellainen on polkupyörään kiinnitetty
  • soittokello tai muu äänimerkinantolaite

Pakollisia varusteita ovat heijastimet, soittokellot ja jarrut. Valot eivät ole pakollisia, mutta ne tulee hankkia, jos ajaa hämärän tai pimeän aikaan.

Myös vanhaa pyöräänsä kesäkuntoon huoltavan kannattaa huomioida samat turvallisuusasiat.

”Tärkeää on kiinnittää huomio siihen, että itse pyörä on mahdollisimman turvallinen, oma ajotapa ennakoivaa ja pyöräilykypärä muistuu mukaan lyhyillekin matkoille”, summaa eritysasiantuntija Anders Granfelt.

Liikenteen turvallisuuden ja ympäristön synergiat ja vastakkainasettelut -tutkimus Trafin nettisivuilla www.trafi.fi/julkaisut2013.

tarkastaja Erik Stålhammar, puh. 029 5346 648, erik.stalhammar(at)trafi.fi (markkinavalvonta)
erityisasiantuntija Anders Granfelt, puh. 029 5346 641, anders.granfelt(at)trafi.fi (pyöräilyn turvallisuus)
johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner, puh. 029 5346 077, katja.lohko-soner(at)trafi.fi (tutkimus)

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi