Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Pakkaa joulutuliaiset oikein lentomatkalle

Trafi

Pakkaa joulutuliaiset oikein lentomatkalle

Julkaistu: 05.12.2014 klo 10:45
Julkaisija: Trafi

Joulu on aikaa jolloin moni matkustaa kotipaikkakunnaltaan sukuloimaan tai ulkomaille talven pimeyttä pakoon. Lentomatkustajien kannattaa pitää mielessään muutama matkustamista helpottava sääntö. Kun matkatavarat ovat oikein pakattu, lentokenttien turvatarkastuksiin muodostuu myös vähemmän turhaa ruuhkaa.

Joulupöytään kuuluu monta herkkua, jotka on nestepitoisuutensa vuoksi kuljetettava ruumassa. Tällaisia ovat esimerkiksi joululaatikot sekä marinadissa olevat tuotteet. Matkan aikana tarvittavien nestemäisten lääkkeiden, erityisruokavalionesteiden ja vauvanruoan lisäksi muita nestemäisiä tuotteita saa kuljettaa käsimatkatavarassa enintään 100 millilitran pakkauksissa. Näiden kaikkien pakkausten on mahduttava enintään litran vetoiseen läpinäkyvään ja uudelleensuljettavaan muovipussiin.

Myös monet tahnamaiset tuotteet, kuten sinappi, lasketaan nesteeksi. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos tuotetta voi levittää veitsellä, se on nestettä. Lisäksi pakastetut tuotteet, kuten joululaatikot luokitellaan nesteiksi.

”Pakkaamalla kaikki elintarvikkeet ruumaan meneviin laukkuihin, ei tarvitse murehtia tuotekohtaisista säännöistä. Ruuman viileys on muutenkin elintarvikkeiden säilyvyyden kannalta parempi ratkaisu”, Trafin erityisasiantuntija Arja Pulliainen vinkkaa.

Joulukonvehteja, joulutorttuja ja muita pienen määrän hilloa sisältäviä leivonnaisia voi kuitenkin kuljettaa myös käsimatkatavaroissa.

Tulitikkujen ja sytyttimien kanssa oltava tarkkana

Kynttilät luovat tunnelmaa jouluun, mutta lentomatkustajan on syytä muistaa, että sytyttimiä tai tulitikkuja ei saa lainkaan kuljettaa ruumaan menevissä tavaroissa.

”Yhden sytyttimen tai tikkuaskin voi ottaa mukaansa matkustamoon, mutta tulivälineen on oltava matkustajan kontrolloitavissa eli vaikkapa taskussa”, Pulliainen täsmentää.

Uuden vuoden lähestyessä kannattaa huomioida, että tähtisadetikkujen tai ilotulitteiden kuljettaminen lentomatkoilla on kokonaan kiellettyä. Lisäksi eräät lasten joululahjoista kuuluvat ruumaan pakattaviksi – leikkiaseet ovat matkustamossa kiellettyjä.

Tarkasta Trafin nettisivujen esine- ja ainekohtaisesta listasta, miten pakkaat lentomatkalle oikein: http://www.trafi.fi/ilmailu/turvatarkastukset/nain_pakkaat_oikein

Lisätietoja
Erityisasiantuntija Arja Pulliainen, p. 029 5346 100, arja.pulliainen(at)trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland