Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Mopotytöillä poikia suurempi onnettomuusriski – eka vuosi pahin

Trafi

Mopotytöillä poikia suurempi onnettomuusriski – eka vuosi pahin

Julkaistu: 25.05.2012 klo 10:02
Julkaisija: Trafi

Ensimmäinen vuosi kortin saamisen jälkeen on mopoilijoille erityisen onnettomuusaltista aikaa. Tuona aikana tyttöjen onnettomuuksista tapahtuu yli 75 % ja poikien onnettomuuksista 90 %, selviää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kahdesta kyselytutkimuksesta, jotka käsittelevät nuorten ja erityisesti tyttöjen mopoilua.

Tyttöjen onnettomuusalttius on poikia suurempi, vaikka he tiedostavat mopoiluun liittyviä riskejä poikia paremmin. Tyttöjen ongelmat näyttivät liittyvän erityisesti kyydittämiseen, ajotaidon puutteisiin sekä mopon kokoon suhteessa kuljettajaan.

Mopoilijoiden usko omiin kykyihinsä on kuitenkin vahva eivätkä onnettomuudetkaan hetkauta tätä uskoa.

Neljä viidestä mopoaan virittäneestä tytöstä joutunut onnettomuuteen

Tutkimuksen ensimmäisen vaiheessa todettiin, että mopon virittämisen ja onnettomuusalttiuden välillä on vahva yhteys. Mopoaan virittäneistä tytöistä lähes neljä viidesosaa (78 %) on joutunut onnettomuuteen. Laillisella mopolla ajavista onnettomuuteen on joutunut alle puolet (45 %). Pojilla vastaavat osuudet ovat 61 % ja 41 %.

Mopoaan virittäneiden nuorten asenteet ja liikennekäyttäytyminen ovat riskialttiimpia kuin muiden mopoilijoiden.

Nuorten lääkkeet mopoturvallisuuden parantamiseen: lisää opetusta ja yhteisvastuullisuutta

Mopoilun turvallisuutta nuorten mielestä lisäisivät parhaiten ajo-opetuksen lisääminen mopokortin suorittamisen yhteydessä, rauhallisempi ajotapa sekä se, että muut liikenteessä liikkujat ottaisivat mopot paremmin huomioon.

Vuosi sitten voimaan tullut mopokorttiuudistus näyttääkin olleen nuorten mielestä turvallisuusnäkökulmasta siirto oikeaan suuntaan. Nuoret heittävät pallon myös muille liikenteessä liikkujille, jotta esim. autoilijat huomioisivat mopot paremmin liikenteessä. Nuori mopoilija on varsin suojaton pientäkin autoa vastaan.

-----

Tyttöjen mopoilun turvallisuus ja Nuorten mopoilun turvallisuus -kyselytutkimukset kohderyhmänä olivat 15-18-vuotiaat mopon haltijat. Ensimmäiseen kyselyn vastauksia tuli reilut 1600 ja vastausprosentti oli 33 %. Toiseen kyselyyn vastasi 269, jolloin vastausprosentti oli 60%. Molemmat tutkimukset on toteuttanut YY-Optima Oy.

Molemmat tutkimukset ovat luettavissa kokonaisuudessaan Trafin tutkimussivuilla www.trafi.fi/tutkimukset

Tutkimukset julkaistiin tänään 25.5. Eläköön nuoret –liikenneturvallisuuskampanjan tilaisuudessa Helsingin Merisatamassa.

Lisätietoja

johtava asiantuntija Inkeri Parkkari, puh. 040 182 6079, inkeri.parkkari(at)trafi.fi
asiantuntija Erno Aholammi, puh. 020 618 5460, erno.aholammi(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi