Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Mopoauto pitää katsastaa

Mopoauto pitää katsastaa

Julkaistu: 31.03.2011 klo 14:11
Julkaisija: Trafi

Mopoautoa saa ajaa mopokortilla, mutta toisin kuin mopot, mopoauto täytyy katsastaa säännöllisesti. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin teettämässä tutkimuksessa mopoautoista havaittiin, että osa mopoautoilijoista ei tiedä kulkupelinsä katsastusvelvoitteesta.

Mopoautolla on sama katsastusvelvoite kuin henkilöautolla eli ensimmäinen määräaikaiskatsastus tulee tehdä viimeistään 3 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Neljäntenä vuonna katsastuksissa on välivuosi. 5-vuotias ja sitä vanhempi mopoauto on katsastettava vuosittain. Katsastusvelvoitteen lähtökohtana on liikenneturvallisuuden parantaminen.

Tänä vuonna ensimmäinen määräaikaiskatsastus koskee vuonna 2008 käyttöönotettuja mopoautoja, joita on noin 15 % kaikista mopoautoista.

Mopoautojen suosio on kasvanut viime vuosina vauhdilla ja mopoautokanta on varsin nuorta. Vuosittaisen määräaikaiskatsastuksen piirissä on kuitenkin jo 40 % mopoautoista.

Myös talvirengaspakko koskee mopoautoja.

Mopokortti uusittava muiden ajokorttien tavoin

Mopoauton kuljettamiseen vaaditaan vähintään mopokortti, joka tulee uusia henkilöautokortin tavoin, kun ajokortin haltija täyttää 70 vuotta. Trafin tutkimuksessa tuli ilmi, että tiedot mopoauton ajo-oikeuden uusinnasta olivat monesti puutteellisia.

Mopokortin hankkimiseen on tulossa muutoksia 1.6.2011, jolloin sekä mopon että mopoauton ajo-oikeuden saadakseen pitää osallistua opetukseen ja suorittaa aikaisemman teoriakokeen lisäksi myös käsittelykoe mopolla tai ajokoe mopoautolla.

---

Mopoautot eivät ole oma ajoneuvoluokkansa, vaan ne kuuluvat L6e-luokan ajoneuvoihin, joihin kuuluu mm. myös osa mönkijöistä. Kaikkia L6e-luokan ajoneuvoja koskevat samat katsastus- ja ajo-oikeusvelvoitteet.

Mopoautoja oli liikenteessä viime vuonna 4 261, mikä oli 38,8 % edellisvuotista enemmän. Tilastotiedot on poimittu merkin ja mallin mukaan Trafin ajoneuvorekisterin liikennekäytössä olleista ajoneuvoista 31.12.2010.

Trafin tutkimukset mopoautoista luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.trafi.fi/tutkimukset.

Lisätietoja

tarkastusinsinööri Tuomas Peltokangas, puh. 020 618 5523, tuomas.peltokangas(at)trafi.fi (katsastus)
yksikönpäällikkö Veijo Tuononen, puh. 020 618 5556, veijo.tuononen(at)trafi.fi (ajo-oikeus)

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. www.trafi.fi