Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Moottorikelkkailu jäällä on urheilua omalla hengellä – jäihin pudonnutta kelkkaa ei useimmiten korvata vakuutuksesta

LähiTapiola

Julkaistu: 21.03.2014 klo 12:29
Julkaisija: LähiTapiola

LEHDISTÖTIEDOTE 21.3.2014

Viime päivinä on ollut useita läheltä piti  -tilanteita jäällä liikuttaessa. Jäät ovat tällä hetkellä vaaralliset heikot.  Suomen Ympäristökeskuksen havaintopaikkojen jäänpaksuudet ovat tällä hetkellä huomattavan ohuita keskiarvoon verrattuna. ”Liikkuminen jalkaisin ja ajoneuvolla vesistöjen jäällä voi olla jopa hengenvaarallista”, osastopäällikkö Antti Määttänen LähiTapiolasta  kertoo.

Erityisen vaaran paikan muodostaa se, kun verkkoja lähdetään kokemaan jäälle moottorikelkalla.  ”Tänä vuonna jo muutama moottorikelkalla ja mönkijällä jäällä liikkunut on hukkunut. Liikennevahinkokeskuksen mukaan viime vuonna kuolemaan johtaneista moottorikelkkaonnettomuuksista viisi sattui jäällä.”

Jäällä liikuttaessa tärkeintä on tietenkin se, että turvataan jokaisen henki - mutta jos itse pääseekin ylös avannosta, niin jäihin mulahtanut moottorikelkka kirpaisee myös taloudellisesti. ”Jään läpi tai railoon uponnutta moottorikelkkaa ja mönkijää ei yleensä korvata vakuutuksesta, mutta henkilövahingoista voi saada korvauksen liikennevakuutuksesta”, kertoo Määttänen.

Liikennevakuutuslain mukaan henkilövahingon korvausta tulee alentaa tai evätä kokonaan, jos ajoneuvolla on lähdetty erityisen piittaamattomalla tavalla heikoille kevätjäille.

Hänen mukaansa liikennevakuutuksesta maksetaan korvausta vuosittain noin 1 200 moottorikelkkavahingosta. Henkilövahingoista saa korvauksia yli 1 000 henkilöä.

Moottorikelkan voi saada vesikylvyn jälkeen vielä toimintakuntoiseksi, mutta kosteus ei ole hyväksi kelkan tekniikalle, ja edessä voi olla runsaastikin kuivatustöitä. Nelitahtikelkat ovat perinteisiä kaksitahtisia kelkkoja vaativampia uimisen jälkeisten toimenpiteiden osalta. Sähkölaitteissa voi pitkienkin aikojen jälkeen ilmetä kosteudesta alkaneita vaurioita.

Kelkan nostaminen vedestä voi myös aiheuttaa kelkalle vaurioita, joiden korjaaminen saattaa olla kallista.

Antti Määttänen

Osastopäällikkö