Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Miehittämättömiä ilma-aluksia ja lennokkeja koskeva määräysluonnos lausunnolle

Trafi

Miehittämättömiä ilma-aluksia ja lennokkeja koskeva määräysluonnos lausunnolle

Julkaistu: 06.05.2015 klo 09:34
Julkaisija: Trafi

Miehittämättömät ilma-alukset (ns. RPAS) ovat ilmailun uusi muoto, joka eroaa perinteisestä ilmailusta selvästi erityisesti teknisesti ja operointitavaltaan. Niitä voidaan käyttää toimintaan, joka on liian vaarallista tai kallista muilla tavoilla toteutettuna – mutta ennen kaikkea miehittämättömään toimintaan liittyy valtava, yhteiskuntaa palveleva innovaatiopotentiaali.

Miehittämättömillä ilma-aluksilla tarkoitetaan ammattikäytössä ilmassa liikkuvia aluksia, jossa ohjaaja ei ole aluksen sisällä, vaan ohjaa niitä maasta käsin kauko-ohjaimella. Lennokit voivat siis olla aivan samanlaisia laitteita, mutta niitä käytetään vain harrastekäytössä.

Tavoitteena liberaali, toimintaa edistävä sääntely

”Miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva sääntely on hyvä esimerkki uudenlaisesta ajattelutavasta”, sanoi Trafin pääjohtaja Kari Wihlman tänään 6.5. avatessaan ilmailun asiantuntijoille suunnatun Trafi Ilma 2015 –seminaarin  Helsingissä.

”Miehittämättömien ilma-alusten käyttömahdollisuudet ovat vailla vertaa ja tässä kehityksessä Suomen tulee olla etulinjassa mukana. Trafin rooli viranomaisena on mahdollistaa, tässä vaiheessa – ensimmäisenä askeleena kevyeiden miehittämättömien ilma-alusten täysimittainen kaupallinen hyödyntäminen valvomattomassa ilmatilassa.”

”Tavoitteenamme on ollut luoda nykyaikainen, liberaali kaupalliseen käyttöön tarkoitettuja, miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva sääntely, jolla kaupallinen hyödyntäminen on aidosti mahdollista, ilman tarpeettoman raskasta byrokratiaa. Kansallinen sääntely ei saa olla kehityksen jarruna Suomessa”, Wihlman totesi.

”Pyrimme omalta osaltamme mahdollistamaan myös miehittämättömien ilma-alusten erilaisia käyttökokeiluja sekä vaikuttamaan eurooppalaisen sääntelyn kehitykseen.”

Lupaa ei tarvita, ilmoitus Trafille riittää

Trafi on tänään lähettänyt alle 25kg:n miehittämättömien ilma-alusten käyttöä koskevan määräysluonnoksen lausuntokierrokselle. Lausuntoja toivotaan mahdollisimman laajasti eri sidosryhmiltä sekä miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien käyttäjiltä. Lausunnot on pyydetty 19.6.2015 mennessä. Tavoitteena on saada määräys voimaan syksyn 2015 aikana.

Miehittämättömän ilma-aluksen käyttämiseen ei Trafin määräysluonnoksen mukaan vaadita lupaa.
Ilmoitus Trafille riittää. Ilmoittaminen tapahtuu sähköisellä lomakkeella. Ilmoitus on annettava ennen kuin miehittämätöntä ilma-alusta käytetään ensimmäisen kerran.

Toimijan on hallittava laitteensa kaikissa toiminnan olosuhteissa ja ympäristöissä aiheuttamatta vaaraa kenellekään. Rajoituksia on vain vähän, mm. toiminnan tulee perustua näköyhteyteen ja lento tulee suorittaa vallitsevat sää- ja valaistusolosuhteet huomioiden, niin että muu ilmaliikenne voidaan havaita ja arvioida väistämisen tarve. Lennätykset on suoritettava siten, että niistä aiheutuva vaara ulkopuolisille ihmisille ja heidän omaisuudelleen sekä meluhaitta ovat mahdollisimman pienet.

Vaikutuksia myös lennokkien käyttöön

Määräys koskisi osittain myös harrastekäyttöön tarkoitettuja lennokkeja. Tavoitteena on niidenkin osalta suojella kolmansia osapuolia niin ilmassa kuin maassakin.

Määräyksessä esitetyt rajoitukset eivät kuitenkaan toisi juurikaan uutta vastuullisen harrastajan toimintaan. Lennokeille ehdotetaan mm. ehdotonta kieltoa lennättää lennokkia väkijoukon yläpuolella. Ammattilaiselle tämä olisi mahdollista erittäin kovin vaatimuksin. Sen paremmin lennokki kuin miehittämätön ilma-aluskaan ei saa haitata viranomaistoimintaa eikä kumpaakaan saa lennättää yli 500 metrin etäisyydellä lennättäjästä. Myös maksimilentokorkeus on sama eli 150 metriä.

Sekä miehittämättömien ilma-alusten että lennokkien lennättäjät ovat luonnollisesti vastuussa aiheuttamistaan vahingoista.

Johtava asiantuntija Jukka Hannola, p. 029 5347 063, jukka.hannola(at)trafi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki