Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Meriliikenteen tulevaisuus kiinni valinnoista

Trafi

Meriliikenteen tulevaisuus kiinni valinnoista

Julkaistu: 15.02.2013 klo 09:08
Julkaisija: Trafi

Suomen meriliikenteen menestyminen tulevaisuudessa on kiinni valituista toimintatavoista, painottaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja liikenne- ja viestintäministeriön yhteistyössä teettämä tutkimus.

”Meriliikenteen kehittymiseen vaikuttavat useat sekä alan sisäiset että ulkoiset tekijät, joista suureen osaan voimme itse Suomessa vaikuttaa”, korostaa Trafin ylijohtaja ja merenkulkujohtaja Tuomas Routa: ”Tekijät liittyvät kuitenkin kiinteästi toisiinsa ja siksi on erittäin tärkeää suunnata paukut oikein.”

Tutkimuksessa tunnistettiin Suomen meriliikenteen kehittymisen kannalta merkittävämmiksi tekijöiksi Suomen elinkeinopolitiikka, satamiin liittyvät väyläratkaisut, eri merenkulun tuet ja maksut sekä kansainvälinen yhteistyö. Näihin tekijöihin on myös parhaat mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskunnan toimilla.

Skenaarioissa vaihtelevat kauppakumppanit, ympäristövaikutukset ja talouden näkymät

”Tutkimuksessa haettiin vaihtoehtoisia skenaarioita, joiden avulla voimme varautua tuleviin muutoksiin”, kertoo Routa: ”Tunnistamalla kehityssuunnat etukäteen ja toimimalla aktiivisesti, pystymme minimoimaan haittoja ja kääntämään myös osan niistä voitoiksemme.”

Tutkimuksessa muodostettiin neljä erilaista, vuoteen 2030 ulottuvaa skenaariota:

• Kasvun aika -skenaarion keskeiset piirteet ovat melko nopea talouskasvu, jalostusarvon nousu ja palveluiden lisääntyminen sekä Venäjän ja Euroopan säilyminen tärkeimpinä kauppakumppanein
  • Sääntelyn aika –skenaariota määrittävät globaalisti sitovat ja tiukat ympäristörajoitukset, heikko talouskasvu, perusteollisuuden vähentyminen sekä kaukomaiden merkityksen nousu kauppakumppaneina
  • Paikallisuuden aika –skenaariossa palataan globaalista lokaaliin ilmastokriisin nopean käynnistymisen, sitovien päästökiintiöiden ja kalliin energian vuoksi
  • Muutoksen aika –skenaariolle on ominaista nopea talouskasvu, energian edullisuus ja Venäjän integroituminen Eurooppaan

Tutkimus on jatkoa vuonna 2011 tehdylle Itämeren kuljetusjärjestelmän tulevaisuuden skenaarioita –tutkimukselle, joka todettiin erittäin hyödylliseksi. Molempien skenaariotutkimusten työstön aikana myös sidosryhmiltä on saatu arvokkaita kommentteja.

Tutkimuksella pyritään tukemaan Suomen meriliikenteen strategian laatimista, jota tehdään liikenne- ja viestistäministeriön johdolla. Strategian on tarkoitus valmistua vuoden 2013 loppuun mennessä.

Suomen meriliikenteen skenaariot 2030 –tutkimuksen on toteuttanut Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne ja se on julkaistu kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilla www.trafi.fi/julkaisut2013.

Trafi, ylijohtaja, merenkulkujohtaja Tuomas Routa, puh. 029 534 6456, tuomas.routa(at)trafi.fi
LVM, ylitarkastaja Leena Sirkjärvi, puh. 029 534 2402, leena.sirkjarvi(at)lvm.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon