Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Merenkulun päällikönkirjojen kevennetyt siirtymäsäädökset saivat jatkoaikaa

Trafi

Merenkulun päällikönkirjojen kevennetyt siirtymäsäädökset saivat jatkoaikaa

Julkaistu: 22.06.2016 klo 13:16
Julkaisija: Trafi

Lähiliikenteen päällikönkirjan, rajoitetun yliperämiehenkirjan ja konepäällikönkirjan uusintaa voi hakea vielä 31.12.2016 jälkeenkin kevennetyin vaatimuksin. Lisäksi niiden myöntämisen kriteerinä olevaksi meripalveluksi hyväksytään kaikki 31.12.2016 mennessä suoritettu meripalvelu.

Lähiliikenteen päällikkökirjan voi ilman vaadittua koulutusta saada henkilö, jolla on vahtiperämiehenkirja päällikköoikeuksilla ja joka on toiminut päällikkönä vähintään 12 kuukautta ennen 1.1.2017 aluksessa, jossa vaatimuksena päällikön toimeen on ollut vähintään vahtiperämiehenkirja.

Rajoitetun yliperämiehenkirjan (yliperämies/ päällikkö) voi saada henkilö, jolla on vahtiperämiehenkirja päällikköoikeuksilla, jos henkilöllä on lisäksi joko:

1) meripalvelua päällikkönä vähintään 12 kuukautta ennen 1.1.2017 aluksessa, jonka bruttovetoisuus on vähintään 500 ja vaatimuksena päällikön toimeen on ollut vähintään vahtiperämiehenkirja

2) meripalvelua päällikkönä vähintään 12 kuukautta ennen 1.1.2017 aluksessa, jonka bruttovetoisuus on alle 500 ja jos alus on ollut kaukoliikenteessä ja vaatimuksena päällikön toimeen on ollut vähintään vahtiperämiehenkirja tai

3) meripalvelua, joka koostuu edellä kohdissa 1 ja 2 mainitusta meripalvelusta yhteensä 12 kuukautta ennen 1.1.2017.

Rajoitettu yliperämiehenkirja rajoitetaan lähiliikenteen alukseen, jonka bruttovetoisuus on alle 3 000 sekä kaukoliikenteen alukseen, jonka bruttovetoisuus on alle 500.

Konepäällikönkirjan alle 3000 kW:n konetehon aluksiin voi ilman vaadittua koulutusta saada henkilö, jolla on vahtikonemestarinkirja konepäällikköoikeuksilla ja joka on toiminut konepäällikkönä vähintään 12 kuukautta ennen 1.1.2017 aluksessa, jonka koneteho on vähintään 750 kW ja jossa vaatimuksena konepäällikön toimeen on ollut vähintään vahtikonemestarinkirja.

Trafi on yhteydessä niihin henkilöihin, jotka ovat jo ehtineet uusia kirjojaan alemmilla oikeuksilla ja nyt täyttäisivät tämän uuden vaatimuksen.

Lisätietoja

Trafin määräys laivaväen pätevyyksistä http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/501001/41778

erityisasiantuntija Stella Wallenius, stella.wallenius@trafi.fi, p. 029 5346 472

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/