Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Matkan pituus näkyy lipun hinnassa entistä selvemmin

HSL Helsingin seudun liikenne

Matkan pituus näkyy lipun hinnassa entistä selvemmin

Julkaistu: 24.01.2012 klo 15:27
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

Joukkoliikennematkan pituus vaikuttaa tulevaisuudessa lipun hintaan selkeämmin kuin nykyisin. Lyhyet matkat kunnasta toiseen halpenevat, kun HSL-alueella siirrytään kuntarajoihin perustuvista maksuvyöhykkeistä uuteen kaarimalliin. Siinä rajat piirtyvät kaarimaisesti eri etäisyyksille Helsingin keskustasta. Uusi taksa- ja lippujärjestelmä otetaan käyttöön aikaisintaan vuoden 2016 alussa.

Tulevasta järjestelmästä on valmistunut jatkoselvitys, jossa tarkennetaan vyöhykerajojen sijaintia ja lippujen hinnoitteluperiaatteita. HSL pyytää nyt jäsenkunniltaan ja Kuuma-kunnilta lausunnot selvitykseen sisältyvistä vaihtoehdoista ja suosituksista.

Selvityksessä vyöhykekaaret on nimetty sisimmästä uloimpaan kirjaintunnuksilla A – E. Pääkaupunkiseutu sijoittuisi kolmelle sisimmälle kaarelle, joiden rajauksesta esitetään kolme vaihtoehtoa.

Pääkaupunkiseudun ulkopuolella olevat kehyskunnat sijoittuisivat pääasiassa D- ja E-kaarille. Ulompien kaarien rajat määritellään tarkemmin sitä mukaa kun uusia kehyskuntia liittyy HSL:ään.

Joukkoliikenteen käyttö lisääntyy

Työryhmä suosittelee, että sisimmillä kaarilla eli ABC-alueella kausi-, arvo- ja kertaliput kelpaavat aina vähintään kahdella vyöhykkeellä (AB tai BC) eikä alueella myydä yhden vyöhykkeen lippuja. D- ja E-vyöhykkeen lippuja voisi ostaa myös yksittäisille vyöhykkeille.

Uudessa järjestelmässä otetaan käyttöön vyöhykelisälippu. Matkustaja ostaa sen matkakortin arvolla kortinlukijalta, kun hän haluaa matkustaa kausilippunsa voimassaoloalueen ulkopuolelle.

Vaihtoehtojen vertailua varten mallitarkasteluissa on käytetty esimerkkihintoja, jotka mukailevat nykyistä hintatasoa. Lippujen hinnoista ei ole tehty esityksiä, sillä niistä päätetään erikseen vuosittain talousarvion yhteydessä.

Kaikki vaihtoehdot lisäävät joukkoliikenteen käyttöä ja vähentävät henkilöautoliikennettä. Joukkoliikenteen matkustajamäärien lisääntyminen ja matkustamisen halpeneminen nostaisivat kuntien rahoitusosuutta erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Vyöhykerajojen vaihtoehdot kartalla

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884 ja
osaston johtaja Pirkko Lento, puh. 050 380 7033

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.