Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Liikuntarajoitteisten ja vammaisten matkustajien tarve avustuspalveluille lisääntyy tulevaisuudessa

Trafi

Julkaistu: 03.12.2013 klo 09:27
Julkaisija: Trafi

Väestön vanhetessa tarve liikuntarajoitteisten matkustuspalveluille lisääntyy niin lento-, juna-, meri- kuin bussimatkustajienkin osalta. Myös vammaisten esteetön liikkuminen kaikissa liikennevälineissä tulee taata. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi valvoo vammaisten ja liikuntarajoitteisten oikeuksia liikenteessä ja käsittelee mahdolliset valitukset.

”On tärkeää, että matkustaminen on sujuvaa vammasta tai liikuntarajoitteesta huolimatta”, toteaa asiantuntija Kirsi Tervola. Vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden syrjimättömyys ja tasa-arvo liikenteessä kaikkien liikennemuotojen osalta sekä erilaiset maksuttomat avustuspalvelut onkin määritelty jo EU:n asetuksissa. ”Avustuspalveluita voivat käyttää kaikki, jotka niitä tarvitsevat joko pysyvän tai väliaikaisen vamman tai liikuntarajoitteen takia. Myös korkea ikä sinänsä oikeuttaa avustuspalveluiden saamiseen tarvittaessa”, muistuttaa Tervola.

Muista tilata palvelut ajoissa

Vammaisille ja liikuntarajoitteisille on tarjolla avustuspalveluita, joiden tarkoitus on taata, että matka sujuu turvallisesti ja suunnitelmien mukaan.

Avustuspalveluiden tarpeesta tulee ilmoittaa ennakkoon, mieluiten jo varausta tehdessä, mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkaa, linja-autoliikenteessä 36 tuntia ennen lähtöaikaa. Ajoissa ilmoitetulla tarpeella pystytään takaamaan avustuspalvelut ja niiden laadukkuus. Avustuspalveluita tarvitsevan matkustajan tulee myös saapua paikan päälle hyvissä ajoin, jotta matkaan lähtö sujuu ongelmitta.

Mikäli matka ei suju suunnitelmien mukaan, niin ensin asiaa tulee aina selvittää liikenteen harjoittajan tai avustuspalveluista vastaavan tahon kanssa. Tarvittaessa voi ottaa yhteyttä myös Trafiin.

Lisätietoja eri liikennemuotojen osalta Trafin nettisivuilta:

Matkustajan oikeuksia Suomessa valvovat Trafi sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

asiantuntija Kirsi Tervola, p. 029 534 7259, kirsi.tervola(at)trafi.fi
lakimies Maija Mansikkaniemi, p. 029 534 5053, maija.mansikkaniemi(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon