Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Liikenteessä olevien ajoneuvojen määrä kasvaa maltillisesti

Trafi

Liikenteessä olevien ajoneuvojen määrä kasvaa maltillisesti

Julkaistu: 02.02.2012 klo 12:38
Julkaisija: Trafi

Vuoden 2011 lopussa oli Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajoneuvoliikennerekisterin mukaan liikennekäytössä oli 4,84 miljoonaa ajoneuvoa, mikä on 2,1 % enemmän kuin vuoden 2010 lopussa. Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat hiljalleen yleistymässä, joskin niiden osuus koko kannasta on edelleen vähäinen. Bensiini/etanolikäyttöisiä autoja oli liikenteessä viime vuoden lopussa 1 171.

Suosituimmat henkilöautomallit säilyttivät asemansa

Vuoden 2011 lopussa oli liikennekäytössä olevia henkilöautoja yhteensä 2,53 miljoonaa, mikä on 1,9 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Aiempien vuosien tapaan liikennekäytössä olevien henkilöautojen kolmen kärki oli vuoden lopussa Toyota Corolla, Volkswagen Golf  ja Opel Astra.

Liikennekäytössä olevia pakettiautoja oli 2,5 %, kuorma-autoja 2,7 % ja linja-autoja 1,5 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Pakettiautojen määrä kasvoi näistä enemmän edelliseen vuoteen verrattuna kuin muiden.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat yleistyvät

Maakaasukäyttöisiä henkilöautoja oli vuoden lopussa liikenteessä 115, bensiini/maakaasukäyttöisiä 506, sähköautoja 56 ja bensiini/etanolikäyttöisiä 1 171.  Erityisesti bensiini/etanolikäyttöisten autojen määrä on kasvanut, sillä vuoden 2010 lopussa niitä oli liikennekäytössä 360. Edellä lueteltujen käyttövoimien yhteenlaskettu osuus kaikista henkilöautoista oli kuitenkin edelleen hyvin pieni eli 0,1 %.

Liikennekäytössä olevista henkilöautoista dieselkäyttöisiä oli 21,8 %. Osuus on kasvanut 1,5 %.

Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä vakaa

Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä ilman museoautoja oli 10,4 vuotta, joka on samaa tasoa kuin aikaisempinakin vuosina.

Edellisvuoden tapaan liikenteessä oli eniten vuonna 2005 käyttöönotettuja henkilöautoja, 154 895 ajoneuvoa, mikä oli 6,1 % kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista. Liikennekäytössä olevista henkilöautoista valtaosa eli 63,0 % oli otettu käyttöön 2000-luvulla.

Kevyiden nelipyörien määrä jatkaa kasvuaan

Kevyitä nelipyöriä (L6e), joihin myös mopoautot ja osa mönkijöistä kuuluvat, oli liikennekäytössä vuoden lopussa 8 366, mikä on 18,4 % edellisvuotta enemmän. Kevyiden nelipyörien määrä liikenteessä on neljässä vuodessa kaksinkertaistunut.

Liikennekäytössä olevia moottoripyöriä oli vuoden 2011 lopussa 225 652, mikä on 3,4 % edellisvuotista enemmän. Liikennekäyttöisten mopojen määrä oli 222 602, missä on kasvua vuodentakaiseen tilanteeseen 1,6 %.

Liikennekäyttöisten kolmipyörien (L5e) määrä kasvoi 5,4 % ja nelipyörien (L7e) määrä pieneni 0,5 % edellisvuodesta.

Tietoa liikennekäytöstäpoistoista

Liikennekäytöstäpoistolla tarkoitetaan Suomessa rekisteröidyn ajoneuvon väliaikaista liikennekäytöstä poistamista ja tämän tiedon merkitsemistä ajoneuvoliikennerekisteriin. Poiston ajalta ei peritä ajoneuvoveroa.

Liikennekäytöstäpoisto voidaan tehdä kaikille muille paitsi L-luokan ajoneuvoille (mopot, moottoripyörät, kolmipyörät, kevyet nelipyörät ja nelipyörät). L-luokan ajoneuvot voidaan poistaa liikennekäytöstä vain tietyissä tapauksissa.

Rekisteri-ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta voidaan tehdä joko katsastus-toimipaikalla tai vakuutusyhtiössä, jossa ajoneuvo on vakuutettu. Henkilöasiakkaat voivat tehdä ilmoituksen auton liikennekäytöstäpoistosta myös sähköisessä palvelussa (www.trafi.fi), edellyttäen, että autolla ei ole liikennekäytöstäpoiston tekemistä estäviä rekisterimerkintöjä.

Tilastoaineisto

Tilastot ajoneuvokannasta ja liikennekäytössä olevista ajoneuvoista kunnittain löytyvät osoitteesta www.trafi.fi/palvelut/tilastot/tieliikenne > Ajoneuvokanta.

Erityisasiantuntija Pasi Kilpelä, puh. 020 618 6053

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki