Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Liikenteen joulurauha julistettiin Rovaniemellä

Trafi

Liikenteen joulurauha julistettiin Rovaniemellä

Julkaistu: 16.12.2015 klo 11:59
Julkaisija: Trafi

Trafi ja Lapin poliisilaitos julistivat tänään Rovaniemellä liikenteen joulurauhan. Perinteinen liikenteen joulurauha julistettiin nyt seitsemättä kertaa.

”Nopein ja yksinkertaisin avain turvalliseen liikenteeseen on meillä jokaisella. Meillä on mahdollisuus tehdä liikenteestä turvallisempi toimimalla vastuullisesti ja miettimällä omaa liikennekäyttäytymistä ennen liikkeellelähtöä”, muistutti Trafin pääjohtaja Kari Wihlman liikenteen joulurauhan julistamistilaisuudessa Rovaniemellä.

Kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä

Suomalainen liikenne on pääosin turvallista. ”Suomen liikennejärjestelmän turvallisuusvisio on, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä”, totesi Wihlman. ”Vaarallisen liikennemuoto on tieliikenne, jossa viime vuonna menehtyi 224 henkilöä. Se oli ennätyksellisen vähän ja kuluva vuosi näyttää huonommalta. Tieliikennekuolemien määrä vaihtelee jonkin verran, mutta pitkän ajan trendi on kuitenkin selvästi vähenevä. Silti nykytasokaan ei ole hyväksyttävä.”

Trafin pääjohtaja Kari Wihlman listasi muutaman säännön, jotka pätevät niin joulu- kuin muussakin liikenteessä

• alkoholi ja liikenne eivät sovi yhteen
  • ei väsyneenä rattiin, pitkällä ajomatkalla on syytä pitää taukoja
  • ja ennen kaikkea: oma asenne ratkaisee liikenteessäkin

Lisäksi hän muistutti, että samat säännöt pätevät myös esimerkiksi mönkijöillä ja moottorikelkoilla liikuttaessa.

Myös joulupukki lähetti kaikille omat terveisensä turvalliseen joulunajan liikkumiseen (linkki videoon)

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 5345 310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi, twitterissä @JussiPohjonen

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon