Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Liikennekäytöstäpoisto onnistuu myös kaksipyöräisille

Trafi

Liikennekäytöstäpoisto onnistuu myös kaksipyöräisille

Julkaistu: 05.02.2016 klo 09:42
Julkaisija: Trafi

”Liikennekäytöstäpoiston vaikutus moottoripyörän vakuutusmaksun suuruuteen riippuu vakuutussopimuksestasi vakuutusyhtiön kanssa, joten asia kannattaa tarkistaa ensin omasta vakuutusyhtiöstä. Jos haluaa päättää liikennevakuutuksen poiston jälkeen kokonaan, pitää siitä sopia erikseen vakuutusyhtiön kanssa” muistuttaa kehityspäällikkö Esa Aaltonen.

L-luokkien liikennekäytöstäpoistot ovat lisääntyneet sen jälkeen, kun kilpien palautusvelvollisuudesta luovuttiin marraskuussa. Kun lokakuussa 2015 tehtiin hieman yli 5 000 liikennekäytöspoistoa L-luokan ajoneuvoille, niin joulukuussa päästiin jo yli 12 tuhanteen.  ”Näistä tapahtumista yli 8 000 tehtiin joko Trafin tai vakuutusyhtiön nettipalveluiden kautta. Se että asiointi onnistuu nyt netissä pankkitunnuksilla, on lisännyt kaksipyöräisten liikennekäytöstä poistojen määrän ihan uudelle tasolle ja asioinnin painopiste on siirtymässä Trafin tai vakuutusyhtiön tarjoamiin itsepalvelukanaviin”, toteaa Aaltonen.

Liikennekäytöstäpoiston hinta Trafin sähköisissä palveluissa on 8 euroa. Hinta sisältää myös ajoneuvon liikennekäyttöönoton hinnan. Tilapäisen poiston voi tehdä myös rekisteröivällä katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä. Tällöin palvelun hinta on 20 euroa.

Liikenteessä yhä vähemmän kaksipyöräisiä

Vuonna 2015 liikennekäytössä oli 232 528 moottoripyörää, mikä on melkein 5 000 vähemmän kuin vuonna 2014. ”Osa tästä pudotuksesta on selitettävissä sillä, että liikennekäytöstäpoisto onnistuu nyt ilman kilpien palautusta. Merkittävin moottoripyörien hankintaan vaikuttava tekijä on yleinen taloudellinen tilanne”, toteaa Trafin tietojohtaja Juha Kenraali. Viime vuonna ensirekisteröitiin hieman yli 3 000 uutta moottoripyörää, mikä on kaukana huippuvuosien tasoista. Esimerkiksi vuosina 2006 ja 2007 ensirekisteröitiin vuosittain yli 11 000 moottoripyörää.

Myös mopojen määrä laski vuonna 2015 alle 180 tuhanteen. Vuonna 2014 liikenteessä oli melkein 197 tuhatta mopoa. Moottoripyöriin verrattuna mopojen ensirekisteröintimäärissä on vielä enemmän laskua. Vuonna 2015 rekisteröitiin vain hieman yli 7 000 uutta mopoa. Huippuvuosina 2006–2008 uusia mopoja rekisteröitiin vuosittain yli 25 000. ”Taloudellisen tilanteen ohella myös mopokorttiuudistuksella on ollut jonkinlainen vaikutus mopoilun suosioon.  Kuljettajaopetus, teoriakoe ja käsittelykoe tulivat pakolliseksi vuonna 2011 ja sillä oli vaikutuksia kortin hankintahintaan,” kertoo Kenraali.

Trafin on mukana MP 16 Moottoripyörämessuilla 5.–7.2.2016 Messukeskuksessa (osasto 6h111). Trafin osastolta saa tietoa ajokortteihin liittyvistä asioista kuten kuljettajatutkinnosta ja ajokortin hankkimisesta. Osastolla voi myös tutustua Trafin sähköisiin asiointipalveluihin. Lisäksi paikalla on ajoneuvotekniikan asiantuntijoita.

Lisätietoja

Sähköinen palvelu ajoneuvon liikennekäyttöstäpoistoon https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/ajoneuvon-liikennekaytostapoisto

Ensirekisteröintitilastot http://www.trafi.fi/filebank/a/1452687207/4cd4a39850b653033e5020cd7294b141/19502-Ensirekisteroinnit_ajoneuvolajeittain_vuosina_1966-2015.pdf

kehityspäällikkö Esa Aaltonen, esa.aaltonen@trafi.fi, p. 029 5347 132