Etusivu » Tiedotteet » Logistiikka ja liikenne » Lentokoneiden määrä tasaisessa kasvussa

Trafi

Lentokoneiden määrä tasaisessa kasvussa

Julkaistu: 22.03.2012 klo 13:28
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisterissä oli vuoden 2011 lopussa 1 562 ilma-alusta, mikä on 1,2 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Erityisesti liikennelentokoneiden sekä helikoptereiden ja autogirojen määrät kasvoivat. Ilma-alusten määrä on kasvanut kuutena peräkkäisenä vuotena. Vuodesta 2006 vuoteen 2011 kasvua on ollut noin 15 %.

Liikennelentokoneiden määrä kääntyi taas nousuun

Liikennelentokoneiden eli kaupallisessa lentoliikenteessä käytettävien lentokoneiden määrä kääntyi vuonna 2011 nousuun edellisvuoden laskun jälkeen. Niitä oli rekisterissä 101 eli kasvua oli 7,4 %.

Muiden lentokoneiden määrä rekisterissä kasvoi kahdeksalla. Kaikkiaan niitä oli rekisterissä 581. Näiden muiden lentokoneiden määrä on kasvanut viimeisten kuuden vuoden aikana noin 11 %.

Helikoptereita ja autogiroja oli 104, mikä oli 9,5 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Ultrakevyiden määrän kasvu hidastunut

Ultrakevyiden lentokoneiden määrän kasvu on hieman taittunut. Vuonna 2011 määrä kasvoi enää kolmella, kun edellisenä vuonna kasvua oli ollut 23. Lentokoneiden tavoin myös ultrakevyiden määrä on kasvanut jo kuutena peräkkäisenä vuonna – vuodesta 2006 lähtien ultrakevyiden määrä on kasvanut peräti 45 %.

Purje- ja moottoripurjekoneiden määrä laski edelleen muutamalla tasan 400:aan. Enemmän laskua oli ilmaa kevyemmissä ilma-aluksissa, joiden määrä pieneni kuudella 58:aan. Ilmaa kevyempiä ilma-aluksia ovat mm. kuumailmapallot.

Ylitarkastaja Pasi Kilpelä, puh. 020 618 6053
Ilma-alusrekisterissä olevat ilma-alukset 2005-2011, www.trafi.fi/palvelut/tilastot/ilmailu/rekisterointi
Suomen ilma-alusrekisteri 2012, www.trafi.fi/ilmailu/ilma-alusrekisteri

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi